لینک های دسترسی

Breaking News

ایران تمرینات مشترک نظامی با روسیه و عمان را میزبانی می‌کند


کشتی جنگی ایران
کشتی جنگی ایران

ایران، روسیه و عمان تمرینات نظامی مشترک بحری را در اقیانوس هند راه اندازی کرده اند.

تلویزیون دولتی ایران روز شنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) اعلام کرد که نه کشور دیگر به عنوان ناظر در این تمرینات حضور خواهند داشت.

شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان "پرس" گفت که این تمرینات که (IMEX ۲۰۲۴) نامیده می‌شود، با هدف تقویت "امنیت جمعی در منطقه، گسترش همکاری‌های چندجانبه و نشان دادن حسن نیت و توانایی‌ها برای حفظ صلح، دوستی و امنیت بحری" برگزار می‌شود.

به گفتهٔ این شبکه، شرکت کنندگان تکتیک‌هایی را برای تضمین امنیت تجارت بین المللی از طریق آب، حفاظت از مسیرهای آبی، افزایش اقدامات بشردوستانه و تبادل اطلاعات در مورد عملیات امداد و نجات، تمرین خواهند کرد.

این تمرینات در حالی راه اندازی شده که تنش‌ها در منطقه با حملات اسراییل بر حماس در غزه و حزب الله در لبنان تشدید شده و شورشیان حوثی می‌گویند که در مقابل حملات اسراییل کشتی‌های تجارتی را در بحیرهٔ سرخ هدف قرار می‌دهند.

حوثی‌های یمن از نومبر ۲۰۲۳ به اینسو و پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ کشتی‌ها را در خلیج عدن و بحیرهٔ سرخ هدف حملات راکتی و طیاره‌های بی سرنشین قرار داده و ادعا دارند که این کار را به خاطر همبستگی با مردم غزه انجام می‌دهند.

این حملات سبب شده تا شماری از شرکت‌ها از رفت و آمد کشتی‌ها از مسیر بحیره سرخ منصرف شوند و در عوض با سپری کردن سفر دو هفته‌ای از طریق جنوب افریقا به فعالیت‌ شان ادامه بدهند.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از نیمه ماه جنوری حملاتی را علیه اهداف حوثی‌ها در یمن آغاز کرده‌ اند، اما این حملات تاثیری در توقف اقدامات آنها نداشته است.

ایران در واکنش به تنش‌های منطقه‌ای با امریکا، همکاری‌های نظامی خود را با روسیه و چین افزایش داده است.

در ماه مارچ نیز، ایران، چین و روسیه پنجمین تمرینات نظامی بحری مشترک خود را در خلیج عمان برگزار کردند.

کشورهای ناظر در این تمرینات شامل عربستان سعودی، قطر، هند، پاکستان، بنگله دش و تایلند می‌باشند.

گروه

XS
SM
MD
LG