لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: مواضع 'تروریست‌ها' را در عراق و سوریه منهدم کردیم


یک میزایل بالستیک ایران هنگام پرتاب (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
یک میزایل بالستیک ایران هنگام پرتاب (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

رسانه‌های دولتی ایران روز سه‌شنبه ۱۶ جنوری (۲۶ جدی) گزارش دادند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین مواضع ''تروریستی'' را در سوریه و کردستان عراق از بین برده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که سپاه پاسداران توسط میزایل‌های بالستیک ''مقرهای جاسوسی'' و "تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی'' را در اربیل، مرکز منطقهٔ خود مختار کردستان، منهدم کرده است.

شورای امنیت منطقهٔ کردستان عراق گفته است که در این حملات چهار نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شده اند. در عین حال،‌ حزب دموکراتیک کردستان گفته است که در ''حملات گستردهٔ میزایل‌های بالستیک" شماری از غیرنظامیان به شمول پیشرو دیزایی، یک سرمایه‌گذار برجستهٔ حامی کرد‌ها کشته شده اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، در واکنش به حملهٔ ایران بر عراق با نشر اعلامیه، ضمن محکوم کردن این حملات، به خانواده‌‌‌های قربانیان تسلیت گفته است.

میلر در این اعلامیه گفت:‌ ''ما با حملات میزایلی بی باک ایران که ثبات عراق را تضعیف می کند، مخالف استیم. ما از تلاش‌های حکومت عراق و حکومت منطقهٔ‌ کردستان برای برآورده کردن خواسته‌های مردم عراق حمایت می‌کنیم.''

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز گزارش داده است که میزایل‌های بالستیک سپاه پاسداران "محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر، به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با پرتاب تعدادی میزایل‌های بالستیک منهدم کرد."

بر اساس گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران، حملات بر سوریه در پاسخ به حملات اخیر در "کرمان و راسک" بوده است.

در حملات سوم جنوری شهر کرمان دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند و گروه دولت اسلامی (داعش) با نشر اعلامیه‌ای در کانال تلگرام گفت که دو عضو این گروه "واسکت‌های انتحاری" شان را در تجمع مراسم سالیاد قاسم سلیمانی منفجر کردند. سلیمانی در نزدیکی میدان هوایی بغداد، پایتخت عراق، توسط یک طیارهٔ بی سرنشین ایالات متحده کشته شد.

پیش از این،‌ استخبارات ایران با نشر اعلامیه‌ای گفت که یکی از دو انتحار کننده، بازیروف اسراییلی ۲۴ ساله، شهروند تاجیکستان بود. در این اعلامیه‌امده است که بازیروف اسراییلی برای چندین ماه در یکی از کمپ‌های آموزشی داعش در ولایت بدخشان افغانستان که هم‌مرز با تاجیکستان است، آموزش دیده بود.

وزارت خارجۀ ایران، به تاریخ ۱۵ دسمبر سال گذشته گفت که در حمله‌ای که بر پایگاه پولیس راسک ولایت سیستان و بلوچستان انجام شد، کم از کم ۱۲ افسر پولیس کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

در آن زمان،‌ گروه جیش‌العدل در بیانیه‌ای کوتاه که در تلگرام منتشر کرده بود، مسوولیت حمله بر پایگاه راسک را بر عهده گرفته است. جیش العدل که در سال ۲۰۱۲ بنیانگذاری شد، در فهرست سیاه تهران به عنوان گروه "تروریستی" قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، سپاه پاسداران همچنین اهداف مظنون اسراییل را آماج حملات میزایل‌های بالستیک قرار داده است. سپاه گفته است که ''پرتاب میزایل‌های بالستیک ، یکی از مقرهای اصلی جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار داده و آن را منهدم کرد."

سپاه گفته است که مقر موساد که هدف حمله قرار گرفته است "مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه بوده است.''

ایران در نومبر ۲۰۲۲ حملات میزایلی و طیاره‌های بی سرنشین را بر ضد گروه‌های مخالف کرد-ایرانی مستقر در شمال عراق انجام داد. تهران این گروه‌ها را به بر انگیختن موجی از اعتراضات در ایران متهم کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG