لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان ایران وزیر صنعت و تجارت این کشور را سلب صلاحیت کرد


سید رضا فاطمی امین گفت که واحدهایی در مجلس ایران در مافیای صنعت موترسازی ایران دست دارند
سید رضا فاطمی امین گفت که واحدهایی در مجلس ایران در مافیای صنعت موترسازی ایران دست دارند

پارلمان ایران وزیر صنعت، معدن و تجارت این کشور را به دلیل افزایش نرخ‌ها با ۱۶۲ رای موافق سلب صلاحیت کرده و از وزارت کنار زد. وضعیت بازار موتر‌های ساخت ایران مهم‌ترین محور مباحث استیضاح این مقام بود.

از مجموع ۲۷۲ قانونگذار حاضر در جلسه امروز ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) مجلس ایران، ۱۶۲ نفر به استیضاح و برکناری سید رضا فاطمی امین رای مثبت و ۱۰۲ نماینده مجلس رای مخالف دادند.

فاطمی امین شش ماه پیش نیز استیضاح شده بود با کسب اکثریت آرا در سمت‌اش باقی ماند.

در جریان جلسهٔ روز یکشنبه، قانونگذاران از عملکرد فاطمی امین انتقاد کرده و او را فاقد صلاحیت برای ادامه کار در این وزارت دانستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن دفاع از عملکرد خود بار دیگر به وجود "مافیای" صنعت موترسازی ایران تاکید کرد و گفت که "واحدهایی در مجلس" در مافیای موترسازی دست دارند. او افزود که بر یکی از معاونانش حمله شده بود و این حمله به قصد کشتن وی صورت گرفت.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، در جلسهٔ استیضاح از وزیر خود دفاع کرده و پیش از آن از نمایندگان مجلس خواسته بود تا با رای ندادن به استیضاح به "ثبات مدیریت" در وزارتخانه کمک کنند.

لطف‌الله سیاه‌کلی، یکی از نمایندگان موافق استیضاح، ادعا کرد که فاطمی امین "آمار غلط" را به ریس جمهور ارایه می‌کرد.

مشکلات اقتصادی در پی تعزیرات غرب بر ایران در حالی وضع شده است که افزون بر میزان بلند تورم، ارزش ریال در مقابل دالر در پایینترین سطح قرار گرفته است.

کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، به دلیل برنامهٔ هسته‌ای ایران بر این کشور تعزیرات شدید اقتصادی وضع کرده اند و مذاکرات غیر مستقیم میان تهران و واشنگتن تا اکنون بی‌نتیجه‌ مانده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میلادی، تعزیرات اقتصادی که بر ایران وضع شده بود، تا حدی لغو شد و در عوض، تهران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات شدید اقتصادی را بار دیگر بر ایران وضع کرد، اقدامی که موجب شد تهران نیز از تعهدات این توافق خود را عقب بکشد و غنی سازی یورانیم خود را به مقیاس بلندتری که در توافقنامه محدود شده بود، از سر بگیرد.

ایران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG