لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: شروط ایران برای احیای توافق هسته‌ای محقق نشده است


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران از چهار شرط "تاکنون محقق نشده" در مورد مذاکرات مربوط به احیای توافقنامۀ هسته‌ای ایران سخن گفته و امکان ملاقات‌اش با رییس جمهور ایالات متحده را منتفی دانسته است.

رییسی روز دوشنبه ۲۹ اگست (هفتم سنبله) در یک نشست خبری از "تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی، رفع تحریم‌ها به صورت معنادار و پایدار و بسته‌شدن ادعاهای سیاسی" به عنوان مواردی یاد کرد که به گفته او برای رسیدن به توافق باید انجام شود.

او همچنین به پرسشی دربارۀ اینکه «آیا حاضر است در جریان سفر به نیویارک، اگر از او خواسته شود یا امریکا بخواهد با جو بایدن ملاقات کند، یا به صورت غیررسمی حاضر است به بایدن سلام کند یا با او دست بدهد؟" پاسخ داد که "نخیر" و نیز افزود که هیچ برنامه‌ای هم برای این ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.

او سال گذشته نیز پس از اهراز تصدی ریاست جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برای پیشبرد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران حاضر به دیدار با جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده، هست؟ در پاسخی کوتاه گفته بود "نخیر".

سخنگوی دولت ایران پیشتر با بیان اینکه ابراهیم رییسی، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک می‌رود، گفته است:‌ "برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور او در سازمان ملل متحد در مهر (میزان) سال جاری انجام شده است."

رییسی که به علت "همدستی در نقض جدی حقوق بشر" تحت تحریم‌های امریکا قرار دارد، مجمع عمومی سال گذشته را به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ از دست داد، اما یک ویدیوی ضبط شده از صحبت‌های او در جلسه پخش شد.

جمعی از سناتوران جمهوری‌خواه در ایالات متحده، از جو بایدن خواسته‌اند که درخواست ویزای ابراهیم رییسی، برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رد شود. این گروه هفت نفری سناتوران امریکایی گفته اند "رییسی به‌عنوان یک‌ ناقض حقوق بشر، سوابقی دیرینه و آشکار دارد".

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز یکشنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اکنون نسبت به دو هفته پیش به دستیابی به توافق احیای توافقنامۀ هسته‌ای ایران "نزدیک‌تر شده‌ایم".

اما آقای کربی گفت که با وصف چنین تحول که "به خاطر ارادۀ جمهوری اسلامی برای چشم‌پوشی از بعضی خواسته‌هایش به‌دست آمده" برخی اختلاف نظرها میان طرفین همچنان پابرجاست و به گفتۀ وی تلاش برای دستیابی به "نتیجۀ مثبت" ادامه خواهد یافت.

وزارت امور خارجۀ ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود که "اگر ایران بازگشت به توافق هسته‌ای را نپذیرد، ایالات متحده به اجرای شدید تحریم‌ها و دیگر راه‌های فشار دپلماتیک بر تهران ادامه می‌دهد".

کمتر از دو هفته پیش ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، تنها راه دستیابی به بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای را انصراف تهران از خواسته‌های فراتر از چارچوب توافقنامه خواند.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت که حکومت رییس جمهور بایدن همچنان بر این باور است که دپلماسی بهترین و کارآمدترین گزینه برای محدود کردن دایمی برنامه هسته‌ای ایران از طریق راستی‌آزمایی است.

XS
SM
MD
LG