لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: امریکا تضمین بدهد که بار دیگر از توافق هسته‌ای بیرون نخواهد شد


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

رییس جمهور ایران روز دوشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۷ سنبله) از ایالات متحده خواست تا ''تضمین'' بدهد که در صورت احیای توافق هسته‌ای بار دیگر از آن بیرون نخواهد شد.

ابراهیم رییسی در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی بی‌اس امریکا گفت که با در نظر داشت عملکرد ایالات متحده "ما نمی توانیم به امریکایی‌ها اعتماد کنیم.''

اما ادارهٔ جو بایدن گفته است که با در نظر داشت سیستم ایالات متحده، دادن تضمین ''غیر ممکن'' زیرا معلوم نیست که رییس جمهور آیندهٔ‌ این کشور چه خواهد کرد.

با آنهم رییس جمهور ایران گفته است که حکومت‌اش "از یک معاملهٔ خوب و منصفانه" حمایت خواهد کرد.

توافق هسته‌‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی امضای شد. بر اساس این توافق، برخی تعزیرات اقتصادی ایران لغو شد و در عوض، فعالیت هسته‌ای این کشور محدود شد و زیر نظارت قرار گرفت.

اما سه سال پس از آن،‌ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۸ از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات اقتصادی را بر تهران وضع کرد. در مقابل، ایران نیز بر خلاف تعهدات خویش دست به غنی سازی یورانیم به سطح بلند زد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از برگشت توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است. اما واشنگتن در هشت دور مذاکرات غیر مستقیم که برای احیای این توافق صورت گرفته است، تلاش کرده است راه را برای احیای این توافقنامه هموار کند.

رییس جمهور ایران گفته است که بیرون شدن دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، نشان داد که تعهدات ایالات متحده "بی معنی'' است.

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز عضو توافق هسته‌ای ۲۰۱۶ اند. این کشور‌ها گفته اند، توافق هسته‌ای بهترین راه برای جلوگیری ایران از دست یابی به سلاح هسته‌ای است، اما تهران همواره گفته است که برنامهٔ هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG