لینک های دسترسی

Breaking News

ابراهیم رییسی به سوریه سفر می‌کند


ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران‌ (تصویر از‌ آرشیف صدای امریکا)‌
ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران‌ (تصویر از‌ آرشیف صدای امریکا)‌

رسانه‌های ایرانی گزارش داده اند که قرار است ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، برای یک سفر دو روزهٔ ''بسیار مهم'' روز چهارشنبه به دمشق، پایتخت سوریه، برود.

سفر رییسی به دمشق در حالی صورت می‌گیرد که تعامل کشور‌های منطقه پس از بیش از یک دهه با حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، رو به افزایش است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول حسین اکبری، سفیر سوریه در تهران،‌گزارش داده است که با در نظرداشت تغییرات و انکشافات در منطقه، سفر رییس جمهور رییسی به سوریه'' بسیار مهم'' است.

بر اساس گزارش ایرنا، رییسی به دعوت اسد در راس یک هیات عالرتبهٔ سیاسی و اقتصادی به سوریه سفر می‌کند.

تهران متحد عمدهٔ اسد در منطقه است و رییس جمهور سوریه را در جنگ ۱۲ سالهٔ آن کشور که در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، حمایت کرده است.

این سفر هفته‌ها پس از توافق میان رقبای منطقه‌ای، ایران و عربستان سعودی، انجام می‌شود. کشور‌های عربی در راس عربستان سعودی در بیش از دههٔ گذشته، تلاش کرده اند تا حکومت بشارالاسد را در انزوای دپلوماتیک قرار بدهند.

حسین اکبری، سفیر سوریه در تهران، در مورد سفر ابراهیم رییسی گفت: "این سفر نه تنها به منافع تهران و دمشق خواهد بود، بلکه یک رویداد خوب برای کشورهای منطقه نیز است که می‌توانند از آن مستفید شوند."

اما ریاست جمهور سوریه تا حالا در مورد سفر رییس جمهور ایران به پایتخت آن کشور تبصره نکرده است.

محمود احمدی‌نژاد آخرین رییس جمهور ایران بود که در سپتمبر ۲۰۱۰ میلادی به دمشق، پایتخت سوریه، سفر کرده بود. پیش از آن، رییس جمهور اسد قبل از آغاز جنگ در کشورش در ماه می ۲۰۱۰ به تهران سفر کرده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، سال گذشته ضمن ستایش از روابط میان ایران و سوریه گفت که روابط میان تهران و دمشق برای ''هر دو کشور حیاتی'' است و تاکید کرد که این روابط تا حد ممکن باید تقویت شود.

تهران در طول جنگ سوریه از حکومت اسد حمایت مالی و نظامی کرده است. ایران می گوید به دعوت دمشق نیروها را در سوریه مستقر کرده است اما قوای فقط نقش مشوره‌دهی را دارد.
ست.

XS
SM
MD
LG