لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار گروه های مرتبط با ایران درباره حملات بیشتر به نیروهای امریکایی در عراق


پس از جنگ میان اسراییل و حماس در غزه، از نومبر ۲۰۲۳ تا حالا بیش از ۱۰۰ حمله بر نیروهای امریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است
پس از جنگ میان اسراییل و حماس در غزه، از نومبر ۲۰۲۳ تا حالا بیش از ۱۰۰ حمله بر نیروهای امریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است

گروه‌های مرتبط به ایران روز جمعه ۲۶ جنوری (ششم دلو) هشدار دادند که حملات بیشتر را بر ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در عراق انجام خواهند داد.

این هشدار در حالی صورت گرفته است که مقامات واشنگتن و بغداد در مورد آیندهٔ نیروهای خارجی مستقر در عراق گفتگو می‌کنند.

گروه موسوم به ''مقاومت اسلامی در عراق'' که یک ایتلاف شکننده با گروه‌های مرتبط با ایران دارد، در یک پیام تلگرام گفته است که مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است. این گروه با اشاره به گفتگو‌ها میان مقامات واشنگتن و بغداد اصرار دارد که هدف از این گفتگو‌های امریکا ''خریداری وقت و زمان'' است.

این گروه گفته است که ''مقاومت اسلامی در عراق'' عملیات خود را تا زمانی بر ضد حضور نیرو‌های خارجی ادامه خواهد داد که قصد واقعی و جدیت تعهد نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهایش از عراق به اثبات برسد.

ایالات متحده در چارچوب یک ایتلاف بین المللی مبارزه بر ضد داعش، حدود ۲۵۰۰ نظامی در عراق و ۹۰۰ نظامی دیگر در سوریه دارد. اما از اواسط ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو، ده‌ها حمله بر نظامیان امریکایی مستقر در عراق و سوریه صورت گرفته است.

ایالات متحده نیز در پاسخ این حملات، مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران را در عراق آماج حملات قرار داده است.

تشدید اوضاع، صدراعظم عراق و حکومت زیر امرش را که به حمایت احزاب همسو با ایران وابسته است، وادار کرد تا خواهان خروج نیروهای بین المللی از آن کشور شود.

ایالات متحده و عراق پنجشنبهٔ گذشته اعلام کردند که گفتگو را در این مورد آغاز می‌کنند و بغداد انتظار دارد تا معیاد زمانی برای کاهش نیروهای بین المللی از آن کشور تعیین شود.

پیش از این،‌ وزارت خارجهٔ عراق روز پنجشنبه گفت که واشنگتن و بغداد به تشکیل گروه‌ کاری توافق کردند تا به تدریج جدول زمانی کاهش‌ نیرو‌های ایتلاف به رهبری ایالات متحده از آن کشور مشخص شود.

اما این وزارت گفته است که جدول زمانی مشروط به ارزیابی "تهدید داعش و خطر آن" و همچنین "تقویت ظرفیت نیروهای امنیتی عراق" خواهد بود.

صبرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ردپای نظامی امریکا در عراق "به یقین بخشی از گفتگوها با مقامات عراقی خواهد بود."

قبل از آن، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده اعلام کرد که در نشست‌ها با مقامات عراقی در مورد خروج نیرو‌های امریکایی از آن کشور مذاکره نخواهد شد. اما افزود که واشنگتن معتقد بر این است که رابطه منظم همکاری امنیتی دوجانبه میان دو کشور یک ضرورت است.

گروه

XS
SM
MD
LG