لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم عراق خواستار خروج نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا از عراق شد


محمد شیاع السودانی، صدر اعظم عراق، در یک رویداد در حاشیۀ نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که دیگر برای نیروهای خارجی در عراق نیازی نیست.
محمد شیاع السودانی، صدر اعظم عراق، در یک رویداد در حاشیۀ نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت که دیگر برای نیروهای خارجی در عراق نیازی نیست.

محمد شیاع السودانی، صدر اعظم عراق روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) بار دیگر خواستار خروج نیروهای ایتلاف به رهبری ایالات متحده از عراق شد.

السودانی در حالی خواستار خروج نیروهای خارجی از کشورش شده است که تنش در شرق میانه به خاطر جنگ اسراییل-حماس رو به افزایش و گسترش نهاده است.

صدر اعظم عراق در یک رویداد در حاشیۀ نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس گفت: "ختم ماموریت ایتلاف بین‌المللی، برای امنیت و ثبات عراق ضروری است. همچنین، این اقدام برای حفظ روابط سازندۀ دوجانبه میان عراق و کشورهای شامل در ایتلاف ضروری است."

السودانی که حکومت وی متکی به حمایت احزاب متمایل و همسو با ایران است، در چند هفتۀ اخیر مکرراً خواستار خروج نیروهای خارجی از عراق شده است.

صدر اعظم عراق پس از آن بر خروج قوای ایتلاف بین‌المللی از کشورش تاکید کرد که ایالات متحده بر مواضع گروه‌های عراقی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، حملاتی را انجام داد.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این حملات در پاسخ به حملات گروه های مورد حمایت ایران بر نیروهای امریکایی و ایتلاف بوده است که از سال ۲۰۱۴ به اینسو برای مقابله با گروه داعش در عراق مستقر اند.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که از ۱۷ اکتوبر سال گذشته تا ۱۱ جنوری امسال کم از کم ۱۳۰ حمله – ۵۳ در عراق و ۷۷ در سوریه – بر نیروهای امریکایی و ایتلاف صورت گرفته است.

مسوولیت اکثر حملات راکتی و طیاره‌های بی‌سرنشین را که نیروهای خارجی به رهبری امریکا را هدف قرار داده است، مقاومت اسلامی عراق به دوش گرفته است. مقاومت اسلامی عراق که ایتلاف شکنند گروه‌های مرتبط با ایران است، مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه است.

حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در اوایل جنوری منجر به کشته شدن یک فرمانده حشد الشعبی در عراق شد. حشد الشعبی، مجموعه‌ای از واحدهای شبه نظامی پیشین اند که اکنون به قوای مسلح عراق مدغم شده اند.

صدر اعظم عراق همچنان گفته است که لازم است تا "فوراً در مورد جدول زمانی برای ختم ماموریت مشاوران بین‌المللی در عراق بحث شده و تفاهم صورت گیرد."

کم و بیش ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ نظامی دیگر امریکایی در سوریه مستقر اند. نیروهای ایتلاف مستقر در پایگاه‌های نظامی عراق گفته است که از اواخر سال ۲۰۲۱ به اینسو ماموریت جنگی خود را در آن کشور متوقف کرده و تنها به قوای مسلح عراق آموزش و مشورت نظامی می‌دهند.

صدر اعظم عراق گفت که به نیروهای ایتلاف بیش از این نیاز نیست. او گفت: "بر اساس ارزیابی‌های تمام کارشناسان عراق و دوستان مان، امروز گروه دولت اسلامی (داعش) تهدیدی را متوجه دولت عراق نمی‌کند."

گروه

XS
SM
MD
LG