لینک های دسترسی

Breaking News

کشتی جنگی البرز ایران وارد بحیرهٔ سرخ شد - گزارش


کشتی جنگ البرز متعلق به نیروی بحری ایران
کشتی جنگ البرز متعلق به نیروی بحری ایران

تسنیم، خبرگزاری رسمی ایران، روز دوشنبه اول جنوری (۱۱ جدی) گزارش داد که کشتی جنگی ''البرز" آن کشور وارد بحیرهٔ سرخ شده است.

این کشتی جنگی ایران در حالی وارد بحیرهٔ سرخ شده است که تنش‌ها در منطقه به ویژه جنگ اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه و حملات گروه‌های همسو با ایران بر کشتی‌های تجارتی در این بحیره افزایش یافته است.

تسنیم در مورد ماموریت کشتی جنگی البرز جزییاتی ارایه نکرده است، اما گفته است این کشتی‌ به منظور تامین امنیت مسیر‌های کشتی‌رانی در آب‌های آزاد ماموریت اجرا می‌کند.

این خبرگزاری گفته است که کشتی‌های جنگی ایران از سال ۲۰۰۹ به اینسو، در مقابله با دزدی‌های دریایی و سایر ماموریت‌ها وظیفه اجرا کرده است.

شورشیان حوثی در نزدیک به سه ماه گذشته بار‌ها کشتی‌هایی را که از بحیرهٔ سرخ عبور می‌کنند، هدف قرار داده و گفته اند که این حملات بر ضد اسراییل و در حمایت از غزه انجام می‌شود.

در پاسخ به افزایش حملات شورشیان حوثی،‌ بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی به جای عبور از کانال سویز، مسیری طولانی‌تر و قیمتی‌تر را در اطراف ''دماغه امید نیک افریقا'' که گذرگاه عمده برای تقریباً ۱۲ درصد تجارت جهانی است، انتخاب کرده اند.

ایالات متحده در پاسخ به حملات حوثی‌ها در بحیرهٔ سرخ، نیروی ضربتی چند ملتی را در ماه جاری تشکیل داد تا از کشتی‌های تجارتی در این مسیر آبی حفاظت کنند.

بر اساس گزارش تسنیم، کشتی البرز ایران با عبور از تنگه باب‌المندب وارد بحیرهٔ سرخ شده است، اما زمان دقیق آن را مشخص نکرده است. گزارش‌های تایید نشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این کشتی جنگی ایران روز شنبه وارد بحیرهٔ سرخ شده است.

به گزارش تسنیم، کشتی البرز پس از ترمیم اساسی و نصب سیستم‌های جدید تکنالوژی بار دیگر با نیروهای بحری اردوی ایران ملحق شده است. این کشتی جنگی یک‌هزار و ۵۵۰ تن وزن دارد و حدود نیم قرن پیش ساخته شده بود.

پیش از این،‌ وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۳ اعلام کرد که امریکا کشتی‌ و جت‌های جنگی اف-۳۵ و اف-۱۶ را در شرق میانه مستقر می‌کند تا ایران را از ضبط کشتی‌ها در آب‌راه های این منطقه باز دارد.

پنج ماه بعد از این اقدام امریکا، محمد رضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران،‌ به تاریخ ۱۴ دسمبر سال گذشته با اشاره به بحیرهٔ سرخ گفت:‌ ''هیچ‌کس نمی‌تواند در منطقه‌ای که ما کنترول آن را در دست داریم، حرکتی انجام بدهد."

گروه

XS
SM
MD
LG