لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا یک فرد و سه نهاد تسهیل‌کننده کمک‌های مالی ایران به حوثی‌ها را تحریم کرد


دفتر کنترول دارایی‌های خارجی وزارت مالیهٔ امریکا، روز پنجشنبه ۲۸ دسمبر (هفتم جدی) یک فرد و سه نهاد مسوول تسهیل انتقال کمک‌های مالی ایران به حوثی‌های یمن را تحریم کرد.

براساس بیانیه وزارت مالیهٔ امریکا، تحریم‌شدگان شامل رییس انجمن مبادلات ارز در صنعا و سه صرافی در یمن و ترکیه است. این افراد به دستور سعید الجمال، از حامیان سپاه پاسداران ایران که تحت تحریم ایالات متحده قرار دارد، میلیون‌ها دالر را به حوثی‌های وابسته به ایران انتقال داده‌اند.

براین نلسن، معاون وزیر مالیه در امور تروریزم و استخبارات مالی گفت: "اقدام امروز بر عزم ما برای محدود کردن جریان غیرقانونی منابع مالی به حوثی‌های تاکید می‌کند که به حملات خطرناک علیه کشتیرانی بین‌المللی ادامه می‌دهند و منطقه را با خطر بی‌ثباتی بیشتر مواجه می‌کنند."

نلسن در ادامه افزود: "ایالات متحده، همراه با متحدان و شرکای ما، به هدف قرار دادن شبکه‌های کلیدی تسهیل‌کننده که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده حوثی‌ها و حامیان آنها را در ایران ممکن می‌سازد، ادامه خواهند داد."

شورشیان حوثی که توسط ایران حمایت می‌شوند و کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی های که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، نیز با اشاره به انتقال میلیون‌ها دالر از طریق این نهادها به حوثی‌ها گفت که حملات متداوم این گروه علیه کشتیرانی بین‌المللی در بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن، جریان تجارت آزاد در منطقه را مختل کرده و جان دریانوردان بی‌گناه را به خطر انداخته است.

او حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در حال گذر از نزدیکی سواحل یمن را "نقض آشکار قوانین بین‌المللی" خواند و تصریح کرد: "ایالات متحده به مبارزه با حمایت مالی غیرقانونی ایران از حوثی‌ها ادامه خواهد داد."

نبیل علی احمد الحذا، رییس انجمن مبادلات ارز در مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در صنعا، یک شرکت صادرات و حمل و نقل در ترکیه، و دو شرکت مستقر در مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن، تحریم‌شدگان روز پنجشنبه از سوی ایالات متحده امریکا هستند.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در غزه، حوثی‌های یمن کشتی‌های مرتبط به اسراییل را هدف قرار داده است، اما این گروه حملات خود را در روز‌های اخیر شدت داده و کشتی‌ها را بدون اینکه رابطهٔ آشکار با اسراییل داشته باشند، هدف قرار می‌دهد.

ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی) ایران را به دخالت در حملات میزایلی و طیاره‌های بدون سرنشین حوثی‌های یمن بر کشتی‌های تجاری در بحیرهٔ سرخ متهم کرد و گفت که اقدامات سخت‌تری از جمله اعزام احتمالی نیروها را در نظر دارد.

اما وزارت خارجهٔ ایران اتهامات امریکا مبنی بر دست داشتن تهران در حملات شورشیان حوثی بر کشتی های تجاری را رد کرده و گفت که این گروه به تنهایی عمل می‌کند.

حوثی‌ها تهدید کرده اند که تا زمان توقف عملیات اسراییل علیه حماس، به حملات خود علیه کشتی‌هایی که عازم بنادر اسراییل می‌شوند، ادامه خواهند داد.

گروه

XS
SM
MD
LG