لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ ایران با یک مقام ارشد شورشیان حوثی یمن در عمان ملاقات کرد


عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران
عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران

عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران، روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان)‌ با محمد عبدالسلام،‌ یک مقام ارشد شورشیان حوثی یمن، در مسقط، پایتخت عمان، ملاقات کرد.

دیدار عراقچی با این مقام شورشیان حوثی، بخشی از سفر دپلوماتیک وزیر خارجهٔ ایران به منطقه است. پس از آنکه اسراییل تعهد کرد به حملات میزاییلی ایران پاسخ خواهد داد، عراقچی به شرق میانه سفر کرده و با متحدان و کشور‌های دخیل در شرق میانه، مصروف گفتگو است.

تلویزیون المسیره که زیر کنترول حوثی‌ها است، نیز تایید کرده است که عراقچی با نمایندهٔ این گروه، ملاقات کرده است، اما در مورد جزییات ارایه نکرده است.

عراقچی همچنین با سید بدر البوسعیدی، همتای عمانی خود، ملاقات کرد و دو دپلومات در مورد تحولات اخیر در لبنان و نوار غزه صحبت کردند. اسراییل در نوار غزه بر ضد گروه حماس عملیات نظامی را انجام می‌دهد و در لبنان با حزب‌الله درگیر جنگ است. هر دو گروه از حمایت ایران برخوردار‌اند.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، گفت: "آنها [وزیران خارجهٔ ایران و عمان] خواهان توقف فوری نسل‌کشی و تهاجم رژیم اسراییل در غزه و لبنان شدند."

در همین حال، وزارت خارجهٔ عمان گفته است که مقامات دو کشور توافق کردند که جنگ در شرق میانه با استفاده از ابزار‌های دپلوماسی حل و فصل شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اول اکتوبر کم از کم ۲۰۰ میزایل بالستیکی به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

پس از حملات میزاییلی، وزیر خارجه ایران هشدار داد که در صورت حمله اسراییل، روی "واکنش متناسب و مشابه و حتا شدیدتر از آن" تصمیم اتخاذ خواهد شد.

حدس و گمان‌هایی وجود دارد که اسراییل ممکن در پاسخ به حملات تهران،‌ به تاسیسات نفت در ایران حمله کند.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به اسراییل توصیه کرد که ساحات مربوط به نفت را در ایران، که یکی از ۱۰ تولید کننده بزرگ نفت در جهان است، هدف قرار ندهد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG