لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار امریکا به اسراییل: ویرانی غزه را در لبنان تکرار نکنید


ایالات متحده، روز چهارشنبه نهم اکتوبر (۱۸ میزان)، به اسراییل هشداد داده گفت که ویرانی غزه را در لبنان تکرار نکند. این در حالی است که صدر اعظم اسراییل لبنان را به ویرانی مانند غزه تهدید کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، امروز با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل از طریق تلیفون صحبت کرد و توقع می‌رفت که این گفتگوی تلیفونی بر پاسخ اسراییل به حملات ایران متمرکز باشد.

جزییات این گفتگوی ۳۰ دقیقه‌ای نشر نشده است، اما قصر سفید آنرا "رک و راست، صادقانه و موثر" خوانده است.

کاملا هریس، معاون رییس جمهور بایدن، در پاسخ به پرسش شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که این گفتگو "مهم" بود اما به دلیل محرم بودن آن جزییات ارایه نکرد.

از جانب دیگر، هرزی هالیوی، لوی درستیز قوای مسلح اسراییل تعهد کرد که مواضع حزب الله را شدیداً بمبارد خواهد؛ حملاتی که از ۲۳ سپتمبر به اینسو جان بیش از ۱۲۰۰ نفر را گرفته است.

یک منبع حکومت لبنان گفته است که حزب الله طرح آتش‌بس با اسراییل را به تاریخ ۲۷ سپتمبر پذیرفت، روزی که اسراییل در یک حمله حسن نصرالله، رهبر این گروه را کشت.

او گفت که پاسخ اسراییل، طرح آتش‌بس مورد حمایت واشنگتن و متحدانش را به هم ریخت.

پاسخگویی به حملات ایران

ژان پییر کارین، سخنگوی قصر سفید گفت که واشنگتن گفتگوها با اسراییل را در مورد چگونگی پاسخ اسراییل به حملات ایران، ادامه خواهد داد.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل تعهد کرده و گفته است که حملات اسراییل بر ایران "مرگبار، دقیق و غافلگیرکننده" خواهد بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سه شنبه گذشته در انتقام از حملات اسراییل که منجر به کشته شدن رهبران گروه حزب الله شد، نزدیک به ۲۰۰ میزاییل را بر اسراییل شلیک کرد.

بایدن به اسراییل هشدار داده و گفته است که برنامهٔ هسته‌ای ایران را هدف قرار ندهد، اقدامی که خطر انتقامجویی عمده را با خود دارد.

رییس جمهور بایدن همچنان به اسراییل گفته است که بر تاسیسات نفت ایران حمله نکند زیرا چنین حمله می‌تواند نرخ نفت خام را در بازار های جهان افزایش دهد.

این در حالی است که وزیر خارجهٔ ایران گفته است که به هرگونه اقدام جدید اسراییل، پاسخ محکم خواهد داد.

عباس عراقچی، وزیر خارجهٔ ایران به تاریخ هفتم اکتوبر ( ۱۶میزان) گفت: "جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش و جنگ در منطقه نیست؛ اما از جنگ هم هراسی ندارد و به هرگونه اقدام و ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی، پاسخ محکم و متناسب خواهد داد."

بنیامین نتناهو، صدر اعظم اسراییل، پس از حملهٔ ایران بر کشورش گفت که ایران با این اقدام "اشتباه بزرگی" را مرتکب شده و بهای آن را خواهد پرداخت.

به دنبال آن، مسعود پزشکیان، رییس جمهور ایران، گفت که کشورش به دنبال جنگ نیست، اما افزود که اگر اسراییل دست به حملات انتقام‌جویانه بزند، تهران "پاسخ محکم‌تری" خواهد داد.

گروه

XS
SM
MD
LG