لینک های دسترسی

Breaking News

خامنه‌ای به مقامات ایرانی: توافق هسته‌ای بکنید، اما درخواست 'زورگویان' را نپذیرید


علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر ایران امروز ۱۱ جون (۲۱ جوزا) در نشستی روی تداوم همکاری با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد، اما از مقامات این کشور خواست تا مواضع خود را تغییر ندهند و اصرار کرد که زیربناهای هسته‌ای این کشور باید دست نخورده باقی بمانند.

خامنه‌ای گفت: "آنچه را موظف به انجام آن هستید انجام دهید اما با ایستادگی بر مواضع خود، نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید."

او اضافه کرد که در طول سال ها، مسوولان و فعالان صنعت هسته‌ای ایران زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند و تاکید کرد که "در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد".

این مقام ایرانی گفت که ارتباط، تعامل و همکاری با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی باید در چارچوب "مقررات پادمانی" حفظ شود.

با آنهم، رهبر ایران در مورد تعهدات این ادارهٔ ملل متحد اظهار تردید کرده گفت که "طرف‌های هسته‌ای و آژانس در این سال‌ها وعده‌های زیادی دادند که عملی نشد و ما فهمیدیم به چه کسانی و کجاها باید اعتماد بکنیم یا نکنیم".

برنامه‌ هسته‌ای ایران از دیر زمانی در محراق توجه کشورهای غربی قرار دارد و به دلیل آن تعزیرات اقتصادی شدید بر این کشور وضع شده است.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان، سبب رفع برخی از تعزیرات بین‌المللی شد که در عوض آن تهران برنامهٔ هسته‌ای خود را محدود کرد.

اما در سال ۲۰۰۸، ایالات متحده به گونهٔ یک جانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات را دوباره بر ایران وضع کرد، اقدامی که سبب شد تهران از تعهدات‌اش تخطی کرده و برنامه‌های هسته‌ای‌اش، به شمول غنی‌سازی یورانیم، را بیشتر از پیش گسترش دهد.

تلاش‌ها برای احیای این توافق تا اکنون نتایج ملموسی را در پی نداشته و مذاکرات غیر مستقیم‌ میان ایالات متحده و ایران نیز از ماه سپتمبر سال گذشته به اینسو متوقف شده است.

در اواخر ماه می، ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی ملل متحد گفت که آثار مواد هسته‌ای در ساحاتی یافت شده است که ایران قبلاً‌ این تاسیسات را علنی نکرده بود.

این ادارهٔ همچنان گفته است که ایران در ماه‌های اخیر به گونهٔ چشمگیر ذخایر یورانیم غنی‌شدهٔ خود را افزایش داده است.

اما تهران همواره اتهاماتی را رد کرده است گویا این کشور در تلاش ساختن تسلیحات‌ هسته‌ای است و همیشه گفته است که برنامه‌ٔ هسته‌ای این کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

خامنه‌ای یک بار دیگر تکرار کرد که کشورهای غربی نیز می‌دانند که ایران در تلاش دست‌یابی به سلاح هسته‌ای نیست. او تولید سلاح هسته‌ای را خلاف موازین اسلام خوانده گفت: " اگر این مبنای اسلامی نبود و ما ارادهٔ تولید سلاح هسته‌ای داشتیم، این‌کار را انجام داده بودیم و دشمنان هم می‌دانند که نمی‌توانستند جلو ما را بگیرند."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و ایرنا استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG