لینک های دسترسی

Breaking News

مکرون به رییسی: حمایت از روسیه را فوراً پایان دهید


امانویل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، روز شنبه ۱۰ جون (۲۰ جوزا) از ابراهیم رییسی همتای ایرانی خود خواست تا فوراً به حمایت از روسیه، به شمول تمویل طیاره‌های بی سرنشین (درون) تهاجمی، پایان دهد.

مکرون در یک تماس تلیفونی بر "عواقب جدی امنیتی و بشری" تامین درون‌های تهاجمی به روسیه تاکید کرد و از تهران خواست تا فوراً به حمایتی که از این طریق از جنگ تجاوزکارانهٔ روسیه علیه اوکراین می‌کند، پایان دهد.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، نیز با تایید این خبر نگاشته است: "روسای جمهور دو کشور در این گفتگوی تلیفونی که ۹۰ دقیقه ادامه داشت، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه، درباره تحولات منطقه‌ای و همچنین مذاکرات رفع تحریم‌ها گفتگو کردند."

ایرنا افزوده است: "موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفتگوهای دو رییس جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که رییسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دپلوماسی دانست."

این تماس یک روز پس از آن صورت گرفت که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که روسیه نه تنها صدها طیارهٔ بدون سرنشین را از ایران دریافت کرده است، بلکه تلاش دارد با همکاری ایران تولید این طیاره‌ها را در خاک خود آغاز کند که نشانه‌ای از تعمق همکاری نظامی بین دو کشور است.

آقای کربی در بیانیه‌ای که به صدای امریکا ارسال شده، گفت: "ما اطلاعاتی داریم که روسیه مواد مورد نیاز برای ساخت کارخانهٔ تولید طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) در داخل روسیه را از ایران دریافت می‌کند. این کارخانه می‌تواند در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد."

او افزود که روسیه در هفته‌های اخیر، بارها از "درون‌های" ایرانی برای حمله به کیف و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم اوکراین استفاده کرده است و به نظر می‌رسد همکاری نظامی روسیه و ایران بیش از پیش در حال گسترش است.

کربی گفت که براساس اطلاعات ایالات متحده این "درون‌ها" در ایران ساخته شده و از طریق بحیرهٔ کسپین به روسیه ارسال می‌شود و توسط نیروهای روسی علیه اوکراین استفاده می‌شوند.

در همین حال سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد نیز گفته است که روسیه با خرید طیاره‌های بدون سرنشین تهاجمی قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد را نقض کرده و سرمنشی ملل متحد باید در مورد این تخلفات تحقیق کند.

لیندا توماس گرینفیلد روز جمعه نهم جون (۱۹ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت: "اقدامات روسیه و ایران تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که همه کشورها، از جمله اعضای دایمی شورای امنیت را از انتقال این نوع تسلیحات از ایران منع می‌کند."

واشنگتن تخمین می‌زند که روسیه صدها "درون‌" تهاجمی و تجهیزات مرتبط را از ایران دریافت کرده تا از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG