لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد


علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یکی از مراکز رای دهی
علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یکی از مراکز رای دهی

مردم ایران روز جمعه ۲۸ جون (هشتم سرطان) به پای صندوق‌های را رفتند تا جاگزین ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهور پیشین آن کشور را که در نتیجه سقوط هلیکوپتر جان باخت، انتخاب کند.

رای‌ دهندگان ناچار اند از میان چهار نامزدی انتخاب کند که به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وفادار اند.

مراکز رای دهی ساعت ۰۸:۰۰ صبح به وقت محلی باز شدند و قرار است تا ساعت ۰۶:۰۰ شام ادامه یابد. معمولاً وقت رای دهی در مراکز رای دهی در ایران حتا تا نیمه شب تمدید می‌شوند.

انتخابات ریاست جمهور ایران در حالی برگزار می‌شود که از یک‌سو تنش‌ها در منطقه به دلیل جنگ میان اسراییل و گروه‌های حماس در غزه و حزب‌الله در لبنان تشدید شده و از سوی دیگر غرب فشار‌های خود را به خاطر برنامه‌ای هسته‌ای ایران بر آن کشور افزایش داده است.

بعید به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست جمهوری تغییر عمده‌ای در پالیسی‌های جمهوری اسلامی به وجود بیاورد، اما نتیجه آن می‌تواند بر جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر ۸۵ ساله ایران، تاثیرگذار باشد؛ خامنه ی از سال ۱۹۸۹ به اینسو در قدرت است.

این انتخابات در حالی برگزارمی‌شود که حکومت ایران به دلیل سرکوب معترضان، نارضایتی مردم از مشکلات اقصادی و محدود کردن آزادی‌های سیاسی و اجتماعی با بحران مشروعیت مواجه است. خامنه‌ای برای جبران مشروعیت از مردم خواسته تا به طور گسترده در انتخابات شرکت کنند.

خامنه‌ای از طریق تلویزیون دولتی آن کشور خطاب به رای دهندگان ایرانی گفت:‌ "در ذات این نظام حضور مردم لحاظ شده است. بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است. برای همین است که ما توصیه می‌کنیم مردم عزیزمان مسیله‌ی رای دادن را، حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و شرکت کنند.''

با اینحال، مشارکت رای دهندگان در چهار سال گذشته کاهش یافته است، زیرا اکثریت جمعیت رای دهندگان جوان محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی را به آزمون می‌کشند که از سوی جمهوری اسلامی بر مردم آن کشور اعمال شده است.

آرای مردم در مراکز رای دهی توسط دست‌ شمارش می‌شود. با آکه نتایج اولیه زودتر اعلام می‌شود، انتظار می‌رود نتایج رای دهی تا دو روز دیگر اعلام شود

اگر هیچ یک از نامزدان انتخابات قادر به کسب ۵۰ درصد آرای رای دهندگان نشود، انتخابات دور دوم در نخستین جمعه پس از اعلام نتایج دور اول برگزار خواهد شد.

در روزهای اخیر، شمار زیادی از چهره های سیاسی، سازمان‌ها و احزاب با گرایش‌های سیاسی متفاوت انتخابات را تحریم کرده اند. از جمله شیرین عبادی، رییس کانون مدافعان حقوق بشر و برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح، روز پنجشنبه شرکت در انتخابات را ''تقویت نظام'' توصیف کرد.

او گفت: ''اگر از شرایط موجود ناراضی هستید و می‌خواهید حمایت از تروریست‌های دنیا کمتر شود، می‌توانید امروز در خانه بمانید. در خانه ماندن شما نه به نظام و به ۴۵ سال بدبختی و فلاکتی است که ایران را فرا گرفته است.''

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG