لینک های دسترسی

Breaking News

ایتلاف اصلاح طلبان ایران خواستار تایید نامزد برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شد


ایتلاف اصلی اصلاح‌ طلبان ایران روز شنبه هشتم جون (۱۹ جوزا)‌ گفت تنها زمانی در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور اشتراک می‌کنند که دست‌کم یکی از نامزدان رقابت در انتخابات تایید شود.

اعتماد، روزنامه اصلاح طلب، از قول جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گزارش داده است: ''اگر جریان اصلاحات کاندیدایی را داشت در انتخابات هم مشارکت فعالی خواهد داشت، در غیر این صورت تکلیف این جبهه مشخص است و نمی‌توان از جبهه‌ای که متشکل از ۳۱ حزب است، اما امکان معرفی یک کاندیدا را ندارد، توقعی خاص را داشت."

انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری ایران قرار است برای جایگزینی ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین آن کشور به تاریخ ۲۸ جون برگزار شود. رییس جمهور پیشین ایران به تاریخ ۱۹ می، در نتیجه سقوط هلیکوپتر جان باخت.

هشتاد نفری که خود را برای احراز کرسی ریاست جمهوری ایران نامزد کرده‌‌اند، باید تا روز پنجشنبه منتظر بمانند تا ببینند که شورای نگهبان آنان را تایید می‌کند یا خیر. شورای نگهبان نهادی غیرانتخابی است که زیر اداره محافظه‌کاران قرار داد و همه نامزدهای مناصب دولتی را بررسی می‌کند.

قبل از انتخابات پارلمانی در اول مارچ سال روان میلادی،‌ جبهه اصلاحات پس از رد صلاحیت گسترده نامزدهای خود، گفت که در "انتخابات بی معنی، غیررقابتی و بی اثر" شرکت نخواهد کرد.

آذر منصوری، رهبر جبهه اصلاحات گفته است: "شورای نگهبان نمی تواند برای جریان اصلاح طلب نامزدی معرفی کند. ما باید نامزدهای خود را داشته باشیم.''

اصلاح طلبان در ایران خواهان آزادی‌های بیشتر اجتماعی و ایجاد جامعه مدنی در آن کشور شده‌اند.

اعضای اصلاح طلبان فهرستی متشکل از سه نفر را به عنوان نامزدهای خود اعلام کرده‌اند: اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌ جمهور پیشین که نامزدی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ رد صلاحیت شد،‌ عباس آخوندی و مسعود پزشکیان وزرای پیشین کابینه ایران.

شورای نگهبان که متشکل از ۱۲ عضو است، بسیاری از نامزدان اصلاح طلب و میانه‌رو را در انتخابات ۲۰۲۱ رد صلاحیت کرد. این اقدام سبب شد تا ابراهیم رییسی که نامزد محافظه‌کاران بود، به سادگی پیروز انتخابات شود.

در مواجهه با انتخاب محدود، بسیاری از رای دهندگان از دادن رای در انتخابات سال ۲۰۲۱ اجتناب کردند. میزان مشارکت رای دهندگان به کمتر از ۴۹ درصد کاهش یافت که پایین ترین میزان مشارکت نسبت به هر انتخابات ریاست جمهوری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران۱۹۷۹ بود.

بر خلاف بسیاری از کشور‌ها، رییس جمهور ایران در راس دولت قرار ندارد و مرجع نهایی تصمیم‌گیری رهبری، علی خامنه‌ای ۸۵ ساله است که از ۳۵ سال به اینسو، این مقام را در اختیار داشته است‌.

گروه

XS
SM
MD
LG