لینک های دسترسی

Breaking News

ایران شارژدفیر‌های سویدن و دنمارک را به خاطر قرآن سوزی احضار کرد


رسانه‌های دولتی ایران روز یکشنبه ۲۰ آگست (۲۹ اسد) گزارش دادند که وزارت خارجهٔ آن کشور شارزدافیر‌های سویدن و دنمارک مقیم تهران را در اعتراض به آتش‌زدن نسخه‌های قرآن در این دو کشور احضار کرده است.

در ماه‌‌های اخیر فعالان ضد اسلام در دنمارک و سویدن چندین نسخهٔ قرآن را یا به آتش کشیدند و یا لگدمال کردند، اقدامی که موجب خشم مسلمانان در بسیاری از کشور‌های اسلامی شد و آنان از حکومت‌های شمال اروپا خواستند تا این گونه اعمال را ممنوع کنند.

هر دو حکومت—سویدن و دنمارک —‌ ‌آتش زدن قرآن را محکوم کردند و گفتند قوانین جدیدی را زیر بررسی دارند تا مانع چنین اعمال، اهانت به قرآن، شوند.

رسانه‌های دولتی از قول رییس بخش حقوق بشر وزارت خارجه ایران گزارش دادند: "جمهوری اسلامی ایران مسوولیت کامل و عواقب جدی اهانت به ساحت قرآن کریم را متوجه دولت‌های سویدو و دانمارک می‌داند."

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، از قول رییس بخش حقوق بشر وزارت خارجه ایران با بیان اینکه آزادی بیان با انجام تکالیف و مسیولیت‌های خاص همراه است، گزارش داده است که "از نمایندگان سویدن و دانمارک خواست تا به تعهدات بین المللی بر اساس مواد ۱۹ و ۲۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی پای‌بند باشند."

در گزارش ایرنا همچنین آمده است که دپلومات‌های سویدن و دنمارک بار دیگر هرگونه اهانت به قرآن را محکوم کردند و گفتند که کشور‌های شان مصمم اند تا از طریق تغییرات در قانون، جلو این گونه اعمال را در آینده بگیرند.

دو فرد معترض در شهر کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، به تاریخ ۲۴ جولای نسخه‌ای از قرآن را در برابر سفارت عراق به آتش کشیدند. معترضان که خود را وابسته به گروه "میهن‌پرستان دنمارک" می‌خوانند،‌ نخست قرآن را لگدمال کرده سپس بر آن آتش افروختند.

قبل از آن،‌ یک مرد در سویدن به تاریخ ۲۸ جون یک نسخۀ قرآن را در برابر مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت آن کشور، به آتش کشید.

مقامات در دنمارک و سویدن گفته اند که با احترام به آزادی بیان، در حال بررسی راه هایی استند که تظاهراتی را محدود کنند که در آن معترضین نسخه‌های قرآن را آتش می‌زنند.

پیش از این نیز، کشور‌های مانند عراق، کویت، امارات متحدهٔ عرب و مراکش در اعتراض به قرآن سوزی دپلومات‌های سویدن مقیم آن کشور‌ها را احضار کردند. سوزندان نسخه‌ای از قرآن همچنین سبب شد تا سازمان همکاری اسلامی که ۵۷ عضو دارد، نشست اضطراری را برگزار کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG