لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید تدابیر امنیتی در پی اعتراضات قرآن سوزی در سویدن


شارلوت ون اسن، رییس پولیس سویدن
شارلوت ون اسن، رییس پولیس سویدن

مقامات سویدن روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) از تشدید تدابیر امنیتی برای جلوگیری از حملات تروریستی خبر داد.

پس از واکنش خشمگینانه در کشورهای اسلامی به سوزاندن نسخه های قرآن در سویدن، این کشور به عنوان "هدف اصلی" احتمالی حملات تروریستی نامیده شده است.

شارلوت ون اسن، رییس پولیس سویدن به خبرنگاران گفت: "دلیل این تصمیم افزایش تهدید حملات علیه سویدن است و ارزیابی این است که این تهدید برای مدت طولانی باقی خواهد ماند."

ون اسن تاکید کرد که تصمیم برای افزایش سطح آمادگی در برابر تهدید مبتنی بر "یک حادثه خاص" نبوده، بلکه نتیجه یک "ارزیابی گسترده" است.

سوختاندن و بی حرمتی به نسخه‌های قرآن توسط معترضان در سویدن و دنمارک در ماه‌های اخیر، واکنش‌هایی خشمگین را در کشورهای اسلامی برانگیخته است.

معترضان عراقی در ماه جولای به سفارت سویدن در بغداد حمله کردند و ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.

سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر جده عربستان سعودی نیز از عدم موفقیت سویدن و دنمارک در جلوگیری از حوادث قرآن سوزی ابراز "ناامیدی" کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، هفته گذشته یک بمب دستی به سمت سفارت سویدن در بیروت، پایتخت لبنان پرتاب شد، اما منفجر نشد، و اوایل هفته جاری القاعده خواستار حملات بر سویدن شد.

اعتراضات باعث شد تا سویدن از اول اگست کنترول مرزها را تشدید کند.

بسیاری از کشورهای غربی اخیراً به شهروندان خود توصیه کرده اند که در سفر به سویدن اقدامات احتیاطی را رعایت کنند.

ایالات متحده نیز به تاریخ ۲۶ جولای از شهروندان خود خواست تا "به دلیل تهدید تروریزم در سویدن، احتیاط بیشتری به خرج دهند."

روز یکشنبه، وزارت خارجه بریتانیا گفت: "به احتمال زیاد تروریست‌ها در سویدن حملاتی انجام خواهند داد... مقامات سویدن با موفقیت تعدادی از حملات برنامه‌ریزی شده را خنثی کردند و تعدادی از افراد دستگیر شدند."

اما مقامات سویدن در مورد این که آیا حمله ای خنثی شده یا کسی دستگیر شده است، چیزی نگفته اند.

حکومت سویدن بی حرمتی به قرآن را محکوم کرده، اما از قوانین خود مبنی بر احترام به آزادی بیان و تجمع شهروندان دفاع کرده است.

حکومت سویدن گفته است که به دنبال راه های قانونی برای جلوگیری از سوزاندن متون مقدس در تجمعات اعتراضی است. اما به نظر می رسد که اکثریت در این کشور با چنین تغییری مخالف اند.

گروه

XS
SM
MD
LG