لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر ایران در ملل متحد: به هرگونه حمله بر ایران 'پاسخ قاطع' می‌دهیم


 امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد
امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد

امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، تهدید کرده است که به هرگونه حمله بر جمهوری اسلامی ایران "پاسخ قاطع" داده خواهد شد.

پس از حملۀ شبه نظامیان مورد حمایت ایران بر یک پایگاه نظامی در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن کم از کم ۴۰ نظامی دیگر امریکایی شد، ایالات متحده گفته است که برای حملات انتقامجویانه آمادگی می‌گیرد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) روز چهارشنبه ۳۱ جنوری (۱۱ جدی) از قول ایروانی نگاشته است که هیچ گروهی در منطقه وجود ندارد که چه به گونۀ مستقیم یا غیرمستقیم زیر کنترول ایران باشد. او هچنین گفته است که ایران در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه مسوولیت ندارد.

با اینحال، این دپلومات ایرانی هشدار داد: "این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند، با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد."

ایروانی گزارش‌هایی را رد کرد که گویا در چند روز گذشته پیام‌هایی میان تهران و واشنگتن تبادله شده تا از گسترش جنگ در شرق میانه جلوگیری شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفته است که در مورد چگونگی پاسخ به حملات شبه‌ نظامیان مورد حمایت ایران بر نظامیان امریکایی مستقر در اردن، تصمیم گرفته، اما جزییات بیشتری در این مورد ارایه نکرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "بیش‌ از یکبار" به این حملات پاسخ خواهد داد. کربی نیز جزییات بیشتری ارایه نکرد.

همزمان با این، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته است که هیچ تهدید علیه ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند.

سلامی روز چهارشنبه گفت: "گاه دشمنان تهدید می‌کنند و این روزها هم از میان کلمات مقامات امریکایی برخی تهدیدات را می‌شنویم، ما به آنها می‌گوییم شما ما را آزموده‌اید و همدیگر را می‌شناسیم، هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم...به دنبال جنگ نیستیم ولی از جنگ نمی هراسیم‌."

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از آن حدود چهار ماه سپری می‌شود،‌ حملات بر نیروهای امریکایی مستقر در شرق میانه، به ویژه عراق و سوریه، افزایش یافته است، اما این نخستین بار است که نظامیان امریکایی در اثر حملات شبه‌نظامیان کشته شده اند.

نیرو‌های ایتلاف به رهبری ایالات متحده از اوسط ماه اکتوبر تا حالا دست‌کم ۱۶۵ بار آماج حملات قرار گرفته اند که شامل ۶۶ حمله در عراق، ۹۸ حمله در سوریه و یک حمله در اردن می‌شود. گروه‌های شبه نظامی که از سوی ایران حمایت می‌شوند، مسوولیت اکثر این حملات را بر عهده گرفته اند.

در همین حال، قوماندانی مرکزی قوای امریکایی با نشر بیانیه‌ای گفته است که حملات شورشیان حوثی یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند، برکشتی‌های امریکایی در بحیرۀ سرخ ادامه دارد و در تازه ترین مورد، این گروه روز سه شنبه حملات میزاییلی را بر کشتی‌های امریکایی در بحیرۀ سرخ انجام داد که تلفات و خساراتی در پی نداشت.

حوثی‌های یمن روز چهارشنبه ضمن پذیرش مسوولیت این حملات، آن را پاسخی به "پرخاشگری امریکا و بریتانیا علیه یمن" عنوان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG