لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو: اسراییل با 'دشمن تمدن' و در مقابل 'بربریت و وحشت' در جنگ است


بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسراییل

صدراعظم اسراییل روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) گفت تقاضا برای آتش‌بس به معنی ''تسلیمی به حماس، تسلیمی به تروریزم و تسلیمی به بربریت'' است و چنین چیز اتفاق نخواهد افتاد.

بنیامین نتنیاهو با نشر اعلامیه‌ای در ویب‌سایت حکومت اسراییل، گفته است که کشورش با ''دشمن تمدن'' در جنگ است.

به گفتهٔ نتنیاهو، تا همین اواخر، بسیاری بر این باور بودند که پیشرفت قرن ۲۱ ''ما را به آیندهٔ بهتر هدایت می کند، جاییکه ما می‌توانیم به راحتی زندگی کنیم. بسیاری معتقد بودند که ما می‌توانیم زندگی راحت خود را ادامه دهیم و شیطان به سادگی از کنار ما عبور می‌کند. چنین نمی‌شود."

صدراعظم اسراییل با اشاره به حمله هفتم اکتوبر حماس گفت که ''جهان متمدن'' نمی‌تواند آیندهٔ بهتر داشته باشد، مگر اینکه در برابر ''بربری‌ها'' مبارزه کند، زیرا به گفتهٔ نتنیاهو ''بربری‌ها می‌خواهند بر ضد ما جنگ کنند.''

نتنیاهو که گروه حماس را به کرات ''بربری و وحشی'' خطاب کرده است، همچنین گفت که ''هدف آنان واضح است: "آیندهٔ امیدوار کننده را از بین ببرند، همه چیزهایی را که ما گرامی می داریم، نابود کنند و جهانی از ترس و تاریکی را به وجود بیاورند."

صدراعظم اسراییل گفت که رهبران و ملت‌ها در یک نقطهٔ عطف قرار دارند تا تصمیم بگیرند که در مقابل ''استبداد و وحشت'' تسلیم نشوند. او افزود که حماس در هفتم اکتوبر جنگ را آغاز کرد و به جهان اطمینان داد که اسراییل مبارزه خواهد کرد و برنده خواهد شد.

نتنیاهو گفت: "حماس این جنگ را با بدترین وحشت‌ها آغاز کرده است؛ آنها کودکان را حتا در مقابل والدین‌شان به قتل رساندند؛ و پدر و مادران را در مقابل فرزندان شان کشتند؛‌ مردم را زنده سوزانند، به زنان تجاوز جنسی کردند؛‌ مردان را سر بریدند؛ بازماندگان هولوکاست را شکنجه کردند و حتا کودکان را اختطاف کردند."

"محور شرارت"

صدراعظم اسراییل همچنین گروه حماس را بخشی از ''محور شرارت'' خواند که توسط ایران ایجاد شده است، کشوریکه به گفتهٔ نتنیاهو،‌حماس را در غزه تسلیح می‌کند، آموزش نظامی می‌دهد و جنگجویان این گروه را حمایت مالی می‌کند. به گفته نتنیاهو، ایران، حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و سایر گروه‌های ''ترور نیابتی" را در شرق میانه و فراتر از آن حمایت می‌کند.

پیش از این، مقامات ایران به ويژه علی خامنه‌ای، رهبر جمهور اسلامی ایران، از گروه‌هایی مانند حماس و حزب‌الله لبنان به عنوان ''مقاومت‌گران'' یاد کرده و گفته است که آنان در مقابل ''رژیم صهیونیزم'' پیروز خواهند شد. با اینحال، ایران گفته است که در حملهٔ اخیر حماس بر اسراییل دست نداشته است.

نتنیاهو بدون ذکر تلفات غیرنظامیان درغزه گفت که ''هر جنگ مشروع، تلفات غیر عمدی را در پی دارد."

حماس در پی حمله بر خاک اسراییل، علاوه بر کشتن ۱۴۰۰ نفر، کم از کم ۲۳۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است.

در عین حال، مقامات صحت غزه که در کنترول حماس قرار دارد، گفته اند که از آغاز حملات اسراییل تا اکنون بیش از ۸۳۰۰ نفر کشته شده که ۵۰ درصد آنان را کودکان زنان تشکیل می‌دهند.

نتنیاهو همچنین حماس را متهم کرد که این گروه از غیرنظامیان منحیث ''سپر انسانی' استفاده می‌کند و گفت که استفاده از چنین روش ''تکتیک غیر اخلاقی ترور'' است، اما موثر نیست. به گفتهٔ او، تا زمانیکه حماس از فلسطینی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند، جامعهٔ بین المللی اسراییل را مقصر تلفات می‌داند و حماس به استفاده از این روش ''ترور'' ادامه خواهد داد و از زیر زمینی‌های شفاخانه‌های غزه و مساجد استفاده خواهد کرد.

او افزود که اسراییل همه اقدامات را روی دست می‌گیرد تا فلسطینی‌ها آسیب نبینند، در حالیکه به گفتهٔ وی "حماس تمام تلاش‌های خود را انجام می‌دهد تا غیرنظامیان در معرض خطر قرار بگیرند."

نتنیاهو گفت:‌ "اسراییل از غیرنظامیان فلسطینی می‌خواهد تا ساحات درگیری‌های مسلحانه را ترک کنند، حالانکه حماس مانع خروج غیرنظامیان از ساحات جنگی می‌شود.''

نتنیاهو علاوه کرد که حماس بیش از ۲۰۰ اسراییلی را گروگان گرفته که شامل ۳۳ کودک می‌شود و افزود که "هر ملت متمدن باید در کنار اسراییل ایستاده شود و تقاضا کند که همه گروگان‌ها به اسرع وقت و بدون قید و شرط آزاد شوند."

صدراعظم اسراییل در این اعلامیه بار دیگر به صراحت هر گونه آتش‌بس با حماس را رد کرده و گفت:‌ "می‌خواهم موقف اسراییل را در مورد آتش‌بس به صورت واضح بیان کنم... تقاضا برای آتش بس، تقاضا برای تسلیمی اسراییل به حماس، تسلیمی به تررویزم،‌ تسلیمی به بربریت است و اتفاق نخواهد افتاد... اسراییل تا زمانی در مقابل نیرو‌های بربری ایستاده می‌شود که پیروز شود."

گروه

XS
SM
MD
LG