لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: حکومت ایران فشارها بر مخالفان را افزایش داده است


آرشیف
آرشیف

دیدبان حقوق بشر در آستانۀ دومین سالگرد اعتراضات سراسری ۲۰۲۲ ایران از افزایش فشارهای حکومت این کشور بر مخالفان خبر داده است.

اعتراضات سراسری ایران در ۱۶ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امنیتی ۲۲ ساله در حبس گشت ارشاد جان باخت. به گفتۀ دیدبان حقوق بشر حکومت ایران اعتراضات مردمی را "با بی‌رحمی سرکوب کرد" و صدها نفر کشته و هزاران معترض بازداشت شد.

دیدبان حقوق بشر امروز شنبه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفت: "مقامات ایران حداقل دوازده فعال را دستگیر کرده و فشار بر مجموعه بزرگی از مخالفان مسالمت‌آمیز را افزایش داده‌اند."

این نهادها حقوق بشری از "بیدارزنی" گروهی مستقل حقوق زنان گفت که این افراد را نیروهای امنیتی ایران با یورش بر منزل شان بازداشت کرده اند که در میان آنان ۱۱ فعال حقوق زنان و یک فعال سیاسی شامل اند.

دیدبان حقو ق بشر گفته است که محکمه از دادن هرگونه اطلاعات در مورد اتهامات بازداشت‌شدگان به خانواده‌های شان خودداری کرده است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دید‌بان حقوق بشر، گفته است: "مقامات ایران در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی به دستور کار مورد علاقه خود برای وارد کردن فشار حداکثری به مخالفان مسالمت‌آمیز بازگشته‌اند. بازداشت خودسرانه دوازده فعال با هدف سرکوب نارضایتی عمومی از نقض حقوق و مصوونیت مداوم است".

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم ایران روز پنجشنبه ۱۷ اگست ۲۰۲۳ (۲۶ اسد) از بازداشت شبکه ۱۲ نفر در ولایت گیلان آن کشور خبر داد.

تسنیم گفت به نقل از اداره کل اطلاعات ولایت گیلان گفت که این افراد "در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن‌زدن به آشوب" بودند.

همچنان دیدبان حقوق بشر از سرکوب اقلیت مذهبی جامعۀ بهانی توسط حکومت ایران طی هفته‌های اخیر خبر داده است. بیانیۀ این نهاد به نقل از جامعه جهانی بهایی گفته است که حکومت ایران به تاریخ ۱۳ اگست، ۱۱ شهروند بهایی را بازداشت کرده است.

در بین زندانیان جمال‌الدین خانجانی ۹۰ ساله، رهبر پیشین جامعه بهایی که ۱۰سال در زندان سپری کرده است، و ماریا خانجانی،‌‌ دخترش، نیز شامل اند.

دیدبان حقوق بشر همچنان گفته است که حکومت ایران تلاش می‌کند که جلو برگزاری مراسم یادبود معترضان کشته‌ شده ۲۰۲۲ را توسط خانواده‌های شان بگیرد.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دید‌بان حقوق بشر گفته است: "اعتراضات خیابانی شاید کاهش یافته باشند، اما مقامات به سرکوب خود ادامه می‌دهند و مدافعان باسابقه حقوق بشر و جامعه مدنی را هدف گرفته‌اند".

سپهری‌فر از اعضای سازمان ملل متحد که با ایران مراوده دارند، خواسته است که "باید وضعیت بد مدافعان حقوق بشر" را در محراق تعاملات شان با ایران قرار دهند.

حکومت ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر سال ۲۰۲۲، شاهد موج گستردهٔ تظاهرات بوده است، تظاهراتی که حکومت ایران آن را "اغتشاش" خواند و به شدت سرکوب کرد. این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی بود که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG