لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام آباد از رهبر طالبان تقاضا می‌کند تا تندروان را در پاکستان مهار کند


انفجار در مسجدی در پاکستان
انفجار در مسجدی در پاکستان

مقامات روز شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) گفتند که اسلام آباد پلان دارد تا هیاتی را به افغانستان اعزام کند تا از رهبر طالبان افغانستان بخواهد که تندروان را در پاکستان مهار کنند.

فیصل کریم کندی، همکار خاص شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، گفت که هیاتی از سوی اسلام‌آباد به تهران و کابل اعزام خواهد شد تا "از آنان بخواهد اطمینان بدهند که از خاک‌شان علیه پاکستان حملات تروریستی انجام نمی‌شود."

این تصمیم پس از آن گرفته شده است که هفتهٔ گذشته در نتیجهٔ حملهٔ بم‌گذار انتحاری در مسجدی در مقر پولیس در شهر پشاور شمار زیادی کشته شدند.

یک مقام ارشد پولیس ایالت خیبرپشتونخواه به خبرگزاری فرانس پرس گفت که هیات اعزامی با عالیترین مقام طالبان صحبت خواهد کرد. این مقام پولیس که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صورت واضح گفت که هیات اعزامی پاکستان با هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان، ملاقات خواهد کرد.
از زمانیکه طالبان در افغانستان مسلط شدند، پاکستان شاهد گسترش حملات مرگبار در مناطق سرحد نزدیک به افغانستان بوده است، جاییکه تندروان از اراضی ناهموار برای انجام حملات و فرار از شناسایی استفاده می‌کنند.

مقامات امنیتی پاکستان یکی از اعضای وابسته به طالبان پاکستان را مسوول انفجار روز دوشنبه در پیشاور می دانند که در آن ۱۰۰ نفر در داخل یک مسجد کشته شدند.

طالبان پاکستانی اهداف مشترکی با طالبان افغان به رهبری هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان، دارند که از مخفیگاه‌اش در شهر جنوبی قندهار فرمان صادر می کند.

مقامات طالبان تا حالا در مورد سفر این هیات پاکستانی و ملاقات آن با رهبر این گروه تبصره نکرده اند.

اما پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان، به پاکستان هشدار داد که آن کشور نباید بار ملامتی را بالای دیگران بی‌اندازد.

متقی خطاب به مقامات پاکستان گفت که "افغانستان نباید مقصر دانسته شود."

در جریان ۲۰ سال حضور نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده، پاکستان به حمایت، تجهیز و تمویل طالبان در داخل قلمرو آن کشور متهم بود، اتهامی که اسلام‌آباد همواره آنرا رد کرده است. پاکستان در عین حال، متحد ایتلاف به رهبری ایالات متحده در افغانستان بود.

اما از زمانی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر کابل را تصرف کردند،‌ روابط آنان با پاکستان تا حدی به دلیل احیای مجدد طالبان پاکستانی که به تحریک طالبان پاکستان (TTP) نیز معروف است، تیره شده است.

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط تندروان پاکستانی ایجاد شد و تا سال ۲۰۱۴ که توسط نظامیان پاکستانی در مناطق شمال‌غربی آن کشور با شکست مواجه شد، حملات شان را در آن کشور سازماندهی می‌کرد.

اما به گفتهٔ انستیوت مطالعات صلح پاکستان،‌ پس از‌‌ آنکه طالبان در افغانستان مسلط شدند، حملات تندروان پاکستانی در این کشور ۵۰ درصد افزایش یافت به خصوص در مناطق سرحدی با افغانستان و ایران.

تحریک طالبان پاکستان به تاریخ ۲۸ نومبر (هفتم قوس) آتش‌بس شکننده‌ای را که در ماه جون به میانجی‌گری طالبان افغان با حکومت پاکستان عقد کرده بودند، لغو کرد. این گروه با نشر اعلامیه‌ای به تندروان خود دستور داده است تا در سراسر پاکستان حملات خود را راه‌اندازی کنند.

XS
SM
MD
LG