لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ عالی اسلام‌آباد: بازداشت عمران خان قانونی است


پس از بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان توسط پولیس اسلام‌آباد، حزب تحریک انصاف پاکستان بازداشت او را غیرقانونی دانست، اما محکمۀ عالی اسلام‌آباد می‌گوید که بازداشت عمران خان قانونی است.

عمران خان، صدر اعظم پیشین و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، روز سه شنبه نهم می (۱۹ ثور) هنگامی به سمت محکمۀ عالی برای حضور در جلسه رسیدگی به ده‌ها دوسیه، از اتهامات تروریستی و فساد گرفته تا خیانت و سایر جرایم جنایی در حال حرکت بود، از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شد.

برخی از رهبران سیاسی پاکستان و حزب تحریک انصاف پاکستان بازداشت عمران خان را غیرقانونی می‌دانند، اما امیر فاروق، رییس محکمۀ عالی اسلام‌آباد پس از تحقیق از سکرتر وزارت داخلۀ پاکستان و رییس پولیس اسلام آباد در مورد موضوع حقوقی این قضیه گفت که عمران خان بر اساس قانون بازداشت شده است.

اما حزب تحریک انصاف پاکستان این فیصلۀ محکمۀ عالی اسلام‌آباد را تعجب‌برانگیز خوانده است. بر اساس گزارش بخش دیوۀ صدای امریکا، فواد چودری، یکی از مقامات ارشد حزب تحریک انصاف گفت: "قانونی بودن بازداشت عمران خان توسط محکمۀ عالی اسلام‌آباد تعجب‌آور است."

او گفت که تصمیم به بازداشت عمران خان قبل از ارایه وثیقه غیرقانونی است و در محکمۀ عالی پاکستان علیه این تصمیم دوسیه خواهد گشود.

پیش از این، رنا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان نیز گفته بود که عمران خان در دوسیه اختلاس توسط ادارۀ ملی حسابرسی بازداشت شده و در توقیف این اداره است.

به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، قرار است عمران خان روز چهارشنبه دهم می (۲۰ ثور) برای پاسخگویی به یک محکمۀ ادارۀ ملی احتساب (حسابرسی) برده شود.

حزب تحریک انصاف پاکستان روز سه شنبه پس از بازداشت عمران خان، در اکثر شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان تظاهرات کرد که برعلاوۀ تخریب تاسیسات دولتی، از تلفات جانی در جریان تظاهرات نیز گزارش شده است.

در کویته، مرکز بلوچستان، یک تن در نتیجۀ زد و خورد با پولیس کشته شد و پنج تن دیگر زخم برداشتند.

حدود ۱۵ نفر در کراچی، پشاور، راولپندی و لاهور زخمی شدند. سازمان تنظیم مقررات مخابرات پاکستان گفته است که رسانه‌های اجتماعی از جمله تویتر را ممنوع و خدمات انترنتی را در اسلام‌آباد و دیگر شهرها متوقف کرده است.

وزارت معارف در ایالت خیبر پشتونخوا از تعطیلی موسسات آموزشی از ۱۰ تا ۱۳ ماه می و تعلیق امتحانات جاری در این ایالت خبر داد.

به گزارش دیوۀ صدای امریکا، در تظاهرات حزب تحریک انصاف در پشاور، تاسیسات دولتی و موتر پولیس ضد شورش به آتش کشیده شده است.

همچنان از حمله تحریک انصاف به اردوگاه پیشاهنگی چترال چکدره گزارش شده و گفته شده است که در درگیری معترضان و اعضای پیشاهنگی چترال چندین نفر مجروح شدند.

مقامات رسمی حکومت پاکستان در مورد رویداد چکدره چیزی نگفته اند.

رنا ثناالله، وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داده است که با قانون‌شکنان برخورد قانونی خواهد شد.

واکنش خلیلزاد به بازداشت عمران خان

زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین ایالات متحده امریکا در امور مصالحهٔ افغانستان نیز به بازداشت صدر اعظم پیشین پاکستان واکنش نشان داده و نسبت به عواقب بازداشت وی هشدار داد.

خلیلزاد در رشته‌ تویت‌هایی با نکوهش بازداشت عمران خان نگاشته است: "جهان باید این بازداشت را محکوم کند و اقداماتی را برای تشویق مقامات آن کشور برای تغییر این مسیر در نظر بگیرد. کشورهایی ‌که روابط قوی با پاکستان دارند، باید به رهبران این کشور کمک کنند تا به توافقی دست یابند که از فروپاشی قریب‌الوقوع جلوگیری کند".

همچنان او به احتمال دخالت چین در بازداشت عمران خان اشاره کرده و گفته که عمران خان دو روز پس از سفر وزیر خارجه چین به پاکستان بازداشت شد.

خلیلزاد گفته است: " آیا او برای این بازداشت چراغ سبز نشان داده؟ یا صدای او برای حفظ ثبات شنیده نشده؟ عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگر کشورهای کلیدی خلیج فارس، نفوذ قابل توجهی بر تشکیلات پاکستان دارند . سعودی‌ها با میانجیگری مستقیم شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به بحران ۱۹۹۹/۲۰۰۰ کمک کردند. آیا آنها می‌توانند دوباره کمک کنند؟ امیدوارم دیر نشده باشد".

حکومت طالبان که روابط خوبی با حکومت عمران خان داشت، تا کنون نسبت به بازداشت او واکنشی نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG