لینک های دسترسی

Breaking News

اسلام‌آباد: مقامات طالبان مکان عاملان حملات بر پاکستان را می‌دانند


هشت سرباز پاکستانی در حمله به پایگاه نظامی بنو که گروه حافظ گل بهادر مسوولیت آن را بر عهده گرفت، کشته شدند.
هشت سرباز پاکستانی در حمله به پایگاه نظامی بنو که گروه حافظ گل بهادر مسوولیت آن را بر عهده گرفت، کشته شدند.

پس از افزایش حملات مخالفان مسلح به نیروهای امنیتی پاکستان، اسلام‌آباد یک بار دیگر از حکومت طالبان خواستار سپردن حافظ گل بهادر و تمام ستیزه‌جویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) و سایر گروه‌هایی مسلح به پاکستان شد که در حملات بر نیروهای امنیتی این کشور دست دارند.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) در یک نشست خبری در اسلام‌آباد از حکومت طالبان خواست تا علیه تمام گروه‌های تروریستی اقدام کند که به ادعای او، پناهگاه‌های امنی در افغانستان دارند و از این کشور بر نیروهای امنیتی پاکستانی حمله می‌کنند.

به گفتۀ زهرا بلوچ، مقامات پاکستانی طی ماه‌های پسین شواهد ملموس و اطلاعات استخباراتی در مورد افراد و گروه‌هایی را با طالبان شریک کرده که در حملات تروریستی در پاکستان دخیل اند.

او افزود: "کسانی که در پاکستان حمله می‌کنند، مکان شان به مقامات طالبان معلوم است. آنها [حکومت طالبان] نیز از نگرانی پاکستان در مورد فعالیت‌هایی این گروه‌ها آگاهی دارند. آنها از فعالیت‌های این افراد، گروه‌ها و تمویل‌کنندگان شان آگاه استند. ما انتظار داریم که افغانستان [حکومت طالبان] اقدامات فوری و موثری را علیه این گروه‌های تروریستی و تمویل‌کنندگان و یا حامی این گروه‌ها انجام دهد."

خانم بلوچ گفت که از مقامات طالبان انتظار دارند که علاوه بر اقدامات ملموس، موثر و قوی علیه این افراد و گروه‌ها، گروه تحریک طالبان پاکستانی و گروه گل بهادر را خلع سلاح کنند و رهبران و ستیزه‌حویان آنها را که در حملات پاکستان دست دارند، به اسلام‌آباد تحویل دهند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با یادآوری احضار یک دپلومات ارشد طالبان در اسلام‌آباد به روز چهارشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) گفت که از حکومت طالبان خواسته اند تا در برابر آن گروه‌های تندرو ساکن افغانستان اقدام کند که به باور پاکستان، در حمله به یک پایگاه نظامی در منطقه بنوی ایالت خیبر پشتونخوا دست دارند.

گروهی از تندروان صبح دوشنبه بر یک پایگاه نظامی در ساحۀ بنو در شمال‌غرب پاکستان یورش بردند. مهاجمان نخست موتر مملو از مواد انفجاری را در کنار دیوار محوطۀ این پایگاه منفجر کرده و سپس با نظامیان پاکستان به درگیری پرداختند که در این رویداد، به گفتۀ اردوی پاکستان، هشت سرباز و ده تندرو کشته شدند.

مسوولیت این حمله را گروه حافظ گل‌بهادر به عهده گرفته است، گروهی که به گفتۀ اردوی پاکستان، در افغانستان پناهگاه داشته و فعالیت‌های خود را از آنجا طراحی می‌کند.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد احضار دپلومات این گروه از سوی وزارت خارجه پاکستان چیزی نگفته است، اما طالبان در گذشته اتهامات مشابه از سوی پاکستان را رد کرده و همواره گفته اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان بر همسایگان، کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان حمله کنند.

اردوی پاکستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای در رابطه با حمله به پایگاه نظامی بنو هشدار داد که "تمام اقدامات لازم و مناسب" را برای مقابله با تهدیدات از جانب افغانستان انجام خواهد داد، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

پاکستان قبلاً حملاتی به شمول حملات هوایی در خاک افغانستان برای هدف قرار دادن گروه‌های افراطی ضد پاکستانی مستقر در افغانستان انجام داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG