لینک های دسترسی

Breaking News

نهاد اسراییلی: اعمار ۱۷۰۰ مسکونهٔ یهودی‌نشین در شرق بیت المقدس منظور شد 


یک سازمان غیر دولتی اسراییلی می‌گوید که مقامات اسراییلی اعمار بیش از ۱۷۰۰ مسکونهٔ جدید یهودی نشین را در قلمرو اشغال شده در شرق بیت المقدس منظور کردند.

سازمان اسراییلی "صلح همین اکنون" روز چهارشنبه ششم دسمبر (۱۵ قوس) گفت: "۱۷۳۸ مسکونه در این محلهٔ جدید الحاق شده با شرق بیت المقدس اعمار خواهد شد و این اقدام، مسکونه‌های یهودی نشین در این شهر را گسترش می‌دهد."

یکی از مسوولین این سازمان گفت: "اگر جنگ جریان نمی‌داشت این موضوع سر و صداهای زیادی ایجاد می‌کرد. این یک پروژهٔ بسیار جنجال برانگیز برای ادامهٔ یک کشور فلسطینی میان شرق بیت المقدس و جنوب سواحل غربی رود اردن است."

این سازمان اسراییلی با نشر اعلامیه‌ای گفت که ۵۰ در صد این محله فراتر از خط سبز در شرق بیت المقدس و ۵۰ در صد دیگر آن در داخل خط سبز موقعیت دارد.

خط سبز به ساحه‌ای اطلاق می‌شود که پس پایان جنگ و آتش‌بس ۱۹۴۹، یعنی یک سال پیش از ایجاد اسراییل مشخص شد. این ساحه شرق و غرب بیت المقدس را از همدیگر جدا می‌کند.

اسراییل شرق بیت المقدس را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و سپس آنرا با خاک خود ملحق کرد، اقدامی که ملل متحد آنرا هیچ زمانی به رسمیت نشناخت.

وزارت خارجهٔ ادارۀ فلسطینی روز گذشته گفت که اسراییل با استفاده از نگرانی‌های بین المللی در مورد جنگ در غزه اعمار این مسکونه‌ها را در بیت المقدس اشغال شده منظور می‌کند.

این وزارت افزود که اسراییل از قبل پلان داشت تا در بیت المقدس مسکونه‌ها و مسکونه نشینان را افزایش دهد و آنرا از اطراف فلسطینی‌اش جدا سازد.

بر اساس معلومات یک سازمان غیر دولتی ضد مسکونه‌های یهودی نشین، در حدود ۳۰۰ هزار فلسطینی و ۲۰۰ هزار اسراییلی در شرق بیت المقدس زیست دارند.

بر اساس قوانین بین المللی، مسکونه‌های اسراییلی در قلمروهای اشغال شده، غیر قانونی است.

قطعنامهٔ سال ۲۰۱۶ شورای امنیت ملل متحد، اعمار این مسکونه‌ها را تقبیح کرده و آنرا تخطی از قوانین بین المللی خوانده است.

در این قطعنامه آمده است که این مسکونه‌ها مانعی فراروی رسیدن به راه حل ایجاد دو کشور - اسراییل و فلسطین- و صلح همه جانبهٔ عادلانه است.

گروه

XS
SM
MD
LG