لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل خواستار مسدود شدن دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی شد


اعتراض معترضین راست گرا اسراییلی به انتقال امداد به غزه
اعتراض معترضین راست گرا اسراییلی به انتقال امداد به غزه

در حالیکه تلاش‌های دپلوماتیک برای آتش‌بس و رهایی گروگانان جریان دارد، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز چهارشنبه ۳۱ دسمبر (۱۱ دلو)، خواهان مسدود شدن دفتر ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی شد.

اسراییل برخی از کارمندان این اداره را به دست داشتن در حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، متهم کرده است. در حالیکه تحقیقات روی این ادعای اسراییل جریان دارد، اعانه دهنده گان بشمول ایالات متحده، دادن کمک به این اداره را متوقف کرده اند ولی نهاد های امداد رسان می‌گویند که ختم ماموریت دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی (UNRWA) تلاش‌های بشردوستانه در غزه را، مختل سازد.

فلسطینی‌ها، اسراییل را به ارایه معلومات نادرست برای بدنام کردن این اداره، متهم می‌کنند، در حالیکه بیش از نیمی از نفوس غزه به کمک های این اداره به طور روزمره، نیاز دارند. این اداره در سال ۱۹۴۸، همزمان با ایجاد کشور اسراییل، روی هدف کمک به پناهجویان فلسطینی، تاسیس شد.

طبق معلومات صدراعظم، دفترنتنیاهو به یک هیات ملل متحد در اسراییل ابراز داشت که زمان آن فرا رسیده است که "جامعه بین المللی و ملل متحد، این موضوع را درک کنند که زمان ختم ماموریت دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، فرا رسیده است". او خواهان جاگزینی این اداره با اداره های امداد رسان دیگر شد.

نتنیاهو در حالی این پیشنهاد را کرده که انتونیو گوتیریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، از دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی منحیث "ستون فقرات تمام پروسه امداد رسانی به غزه" یاد کرد و از تمام کشور ها خواسته تا تداوم کار این اداره را تضمین کنند.

تشدید حملات هوایی اسراییل بر غزه

در غزه، شاهدان عینی می‌گویند که اسراییل حملات هوایی اش را بر شهر غزه تشدید بخشیده و بخش های از شهر خان یونس را نیز با وجود کوشش ها جدی برای صلح، بمباران نموده است.

گروه حماس، که باریکه غزه را اداره می‌کند، در حال غور روی پیشنهادی است که طبق آن، تمام گروگان‌های باقی مانده اسراییلی رها می‌شوند. حماس تقاضای ختم تهاجم اسراییل بر غزه را کرده است.

قدرت های جهان، امیدوارند که مانع گسترش این جنگ شوند ولی تنش در شرق میانه هنوز با فعالیت گروه حوثی ها که از حمایت ایران برخوردارست، بالاست و این گروه می‌گوید که آنها بر کشتی های امریکایی و بریتانیوی در بحیره سرخ، برای تبارز همبستگی با فلسطینی ها، حمله می‌کنند.

تنش میان ایالات متحده و ایران نیز متعاقب کشته شدن سه سرباز امریکایی در اردن، تشدید یافته است و ایالات متحده، ایران را متهم به انجام این حمله می‌کند، ولی ایران دست داشتن در این واقعه را رد کرده است.

سه مرحله آتش بس

یک مقام ارشد گروه حماس به خبرگزاری رویترز بیان داشت که پیشنهاد آتش بس غزه شامل سه مرحله می‌شود که در طول آن، حماس تمام گروگان های باقی مانده اسراییلی و سربازان و بعد اجساد گروگان ها را به اسراییل تحویل می‌دهد.

متعاقب این پیشنهاد، گفتگو ها در میان مقامات ارشد اداره‌های استخبارات اسراییل، ایالات متحده، مصر و صدراعظم قطر در پاریس، صورت خواهد گرفت.

لیندا تامس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، حماس را تشویق کرد تا این پیشنهاد را بپذیرد و بیان داشت که این پیشنهاد اجازه میدهد تا مواد غذایی، آب و دوای بیشتری به غزه، منتقل گردد.

اما، با وجود کوشش های دپلوماتیک برای ختم جنگ اسراییل و حماس، اسراییل مکررا تاکید کرده است که تا ختم کامل گروه حماس در غزه، دست از این جنگ نخواهد کشید.

گروه

XS
SM
MD
LG