لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل کتز: اگر ایران به اسراییل حمله کند، انتظار داریم متحدین از اسراییل حمایت کنند


از راست به چپ، استفن سژورن، وزیر خارجه فرانسه،‌ اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا
از راست به چپ، استفن سژورن، وزیر خارجه فرانسه،‌ اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا

اسراییل کتز، وزیر خارجهٔ اسراییل، روز جمعه ۱۶ اگست (۲۶ اسد) به همتایان فرانسوی و بریتانیایی گفت که اگر ایران بر اسراییل حمله کند، اسراییل انتظار حمایت دارد.

کتز هنگام بازدید استفن سژورن، وزیر خارجه فرانسه،‌ و دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا، از اسراییل، گفت: "اگر ایران حمله کند، ما انتظار داریم که ایتلاف نه تنها در دفاع، بلکه در حمله به اهداف مهم در ایران به اسراییل بپیوندد."

وزارت خارجه اسراییل در رسانهٔ اجتماعی از قول کتز نوشته است که که متحدان این کشور نه تنها باید در برابر حمله ایران دفاع کنند، بلکه باید در حمله به اهداف ایران کمک کنند.

این اظهار کتز در حالی بیان شده که فشار دپلماتیک بر اسراییل افزایش یافته تا پس از بیش از ۱۰ ماه جنگ در غزه، توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس صورت بگیرد. میانجی‌گران برای دومین روز مذاکرات آمادگی می‌گیرد تا آتش‌بس و آزادی همه گروگان از نزد حماس صورت بگیرد.

میانجی‌گران بین المللی روز پنجشنبه تلاش تازه را در قطر برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه، آغاز کردند.

در این دور مذاکرات در دوحه، هیات اسراییلی و ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده، نیز شامل اند. اما گروه حماس گفته است که اگر اسراییل تعهدات جدید بدهد، هیات این گروه در مذاکرات غیرمستقیم حضور خواهد یافت.

نمایندگان حماس در این مذاکرات حضور نداشتند و گفتند که شرایط آتش‌بس را که ایالات متحده در ماه می پیشنهاد کرده، می‌پذیرند و امریکا خواستند تا بر اسراییل فشار وارد کند تا آنرا بپذیرد.

گروه حماس به تاریخ ۱۱ اگست نیز از میانجی‌گران مذاکرات صلح خواست تا به جای گفتگوهای بیشتر، طرح آتش‌بس را عملی کنند که از سوی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، پیشنهاد شده است.

بایدن به تاریخ ۳۱ می سال روان میلادی طرح سه مرحله‌ای را برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها ارایه کرد.

رییس جمهور امریکا گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از گروگان‌ها از بند حماس است. در مرحلهٔ دوم، اردوی اسراییل از تمام نوار غزه خارج می‌شود، و آتش‌بس دایمی برقرار خواهد شد. در مرحلهٔ سوم بازسازی غزه آغاز می‌شود و پیکر بقیه گروگان‌های کشته‌ شده اسراییلی به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

حسام بدران، یک مقام گروه حماس، روز پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "هر گونه توافق آتش‌بس باید منتج به خروج کامل نیروهای اسراییلی از غزه شود."

او افزوده است که هر گونه توافق باید آتش‌بس همه‌جانبه، خروج کامل اسراییلی‌ها از غزه و برگشت بیجا شدگان را در خود داشته باشد.

بدران اضافه کرد که "تا اکنون هیچ چیز تازه‌ای از اسراییل دیده نشده است."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را به خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری به کم از کم ۴۰۰۰۵ نفر و آمار زخمی شدگان به ۹۲۴۰۱ نفر رسیده است.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG