لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: مذاکرات آتش‌بس غزه 'آغاز امیدوار کننده‌ای' داشته است


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید

قصر سفید روز پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) گفت که مذاکرات آتش‌بس غزه در قطر با حضور مقامات ارشد امریکایی "آغاز امیدوارکننده‌ای" داشته، اما انتظار توافق فوری نمی‌رود.

قصر سفید تایید کرد که مذاکرات با حضور ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده در دوحه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به خبرنگاران گفت: "امروز یک شروع امیدوارکننده است...کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شوند. با توجه به پیچیدگی توافق، ما پیش بینی نمی‌کنیم که امروز به توافقی دست بیابیم."

با اینحال، جان کربی گفت: "موانع باقی مانده قابل عبور است و باید این روند را به پایان برسانیم."

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید گفت: "ما باید شاهد آزادی گروگان‌ها، کمک به غیرنظامیان فلسطینی در غزه، امنیت برای اسراییل و کاهش تنش‌ها در منطقه باشیم و باید هر چه سریع‌تر این موارد را ببینیم."

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۳۱ می طرح آتش بس را ارایه کرد و هفتهٔ گذشته با رهبران قطر و مصر خواستار آغاز دور جدید گفتگوها شد.

بایدن، رییس جمهور مصر و امیر قطر در بیانیهٔ مشترک با تاکید بر لزوم شرکت اسراییل و حماس در دور نهایی مذاکرات به تاریخ ۱۵ اگست، گفتند: "زمان آن رسیده است که به رنج‌های طولانی مردم نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌هایشان فوراً پایان دهیم. اکنون وقت آن است که توافق آتش‌بس نهایی شود و گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان آزاد شوند."

آنها همچنین افزودند: "اکنون یک توافق با چارچوب درست، روی میز است و تنها جزییات اجرایی آن نیاز به نهایی شدن دارد."

جو بایدن و همتایانش تاکید کردند که در صورت لزوم آماده‌اند در مورد اجرای توافق، یک پیشنهاد نهایی را برای حل اختلافات باقی‌مانده ارایه دهند، پیشنهادی که انتظارات همه طرف‌ها را برآورده کند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل که شرکای ایتلاف راست افراطی او مخالف توافق هستند، بنا بر گزارش‌ها خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است که شامل کنترول اسراییل بر مرز غزه و مصر می شود.

کربی از ارایه جزییات در مورد موضاعات مورد بحث در دوحه خود داری کرد، اما گفت: "اکنون در نقطه‌ای هستیم که چارچوب به طور کلی پذیرفته شده است و شکاف‌ها در اجرای توافق وجود دارد."

تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه در گذشته به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و کشته شدن فواد شکر، فرمانده حزب‌الله لبنان، در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی و نیز کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در حمله‌ای در تهران، تنش‌ها میان اسراییل و ایران را بیشتر کرده و بر دپلوماسی سایه افنگنده است.

ایران متعهد شده است که از اسراییل انتقام بگیرد و این امر باعث شده است که ایالات متحده نیروهای بیشتری به منطقه بفرستد. کربی گفت مشخص نیست که آیا فشار و مذاکرات آتش بس ایران را به تجدید نظر در این باره سوق داده است یا نه.

کربی گفت: "من نمی‌توانم اینجا بنشینم و با اطمینان به شما بگویم که تصمیمی برای تغییر نظر آنان گرفته شده است...از چند روز پیش به این سو ما اطلاعاتی را به دست می‌آوریم که یک حمله ممکن با هشدار کم و یا هم بدون هشدار انجام شود و احتمالاً در روزهای آینده رخ خواهد داد و ما باید برای آن آماده باشیم."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه را با خاک یکسان کرده است.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان درگیری به کم از کم ۴۰۰۰۵ نفر و آمار زخمی شدگان به ۹۲۴۰۱ نفر رسیده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG