لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان اسراییل و حزب‌الله لبنان


اردوی اسراییل و گروه حزب الله لبنان روز شنبه چهارم نومبر (۱۳ عقرب) در امتداد منطقه مرزی درگیر شدند و هر دو طرف ادعا کردند که مواضع یکدیگر را در امتداد مرز با موفقیت هدف قرار دادند.

این درگیری‌ها یک روز پس از آن رخ داد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز جمعه به حملات اسراییل بر لبنان هشدار داده گفت که ''همه گزینه‌ها'' روی میز است و ''احتمال منازعهٔ آشکار واقع‌بینانه'' است.

حسن نصرالله همچنین هشدار داد که اگر اسراییل حملات تهاجمی خود را بر قلمرو فلسطین متوقف نکند، جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه می‌تواند به منازعهٔ منطقه‌ای مبدل شود.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای روز شنبه گفت در پی حمله‌ای که از لبنان آغاز شد،‌ ''دو هسته تروریستی'' و یک پست حزب الله راهدف قرار داده است.

بر اساس این اعلامیه،‌ اردوی اسراییل به پرتاب هاوان که از لبنان به سمت شمال اسراییل پرتاب شده بود،‌ پاسخ داده است،‌ اما از تلفات در این حملهٔ حزب‌الله گزارش نشده است.

در عین حال، حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، گفته است که به طور همزمان به پنج موضع اسراییل در امتداد مرز حمله کرده است.

این گروه ساعاتی بعد از حمله جدیدی به مواضع اسراییل در منطقه العباد خبر داد، اما مشخص نکرده که با استفاده از کدام سلاح بالای این منطقه حمله کرده است.

اردوی اسراییل در یک اعلامیهٔ جداگانه گفته است که جت‌های جنگی اسراییل، ''اهداف تروریستی'' حزب‌الله را هدف قرار داده است. در این حملات از توپ و تانک نیز استفاده شده است. به گفتهٔ مقامات اسراییل، این حملات زیربنا‌ها، ذخایر راکتی و یک محوطهٔ نظامی این گروه را آماج حملات قرار داده است.

یواف گلانت،‌ وزیر دفاع اسراییل، روز شنبه از سربازان در مرز شمالی بازدید کرد و بار دیگر تاکید کرد که اسراییل هیچ علاقه‌ای به درگیر شدن در جنگ در آنجا ندارد.

گلانت با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''اما ما آمادهٔ هر گونه ماموریت استیم."

گلانت در این اعلامیه با تاکید بر اینکه یحیی سنوار، رهبر گروه حماس در نوار غزه با حمله به اسراییل اشتباه کرده است، گفت: "یحیی سنوار [رهبر حماس در نوار غزه] اشتباه کرد و سرنوشت حماس را در غزه رقم زد."

وزیر دفاع اسراییل هشدار داد که اگر حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان مرتکب ''یک اشتباه شود، چنین اشتباه سرنوشت لبنان را تعیین خواهد کرد.''

در یک ماه گذشته، مرز اسراییل و لبنان میان نظامیان اسراییل و حزب‌الله لبنان شاهد تبادل راکت‌ پراکنی بوده است.

نصرالله در نخستین سخنرانی خود پس از حملات هفتم اکتوبر در اسراییل و واکنش اسراییل بر حماس، روز جمعه گفت که "تمام گزینه‌ها در جبهه‌های لبنان باز است'' و اضافه کرد که ''ما به دشمنی که احتمالاََ‌ به فکر حمله به لبنان یا انجام یک عملیات پیشگیرانه باشد، می‌گوییم که این بزرگترین حماقت آن خواهد بود.''

رهبر حزب‌الله لبنان همچنین گفت که از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس که به تاریخ هفتم اکتوبر آغاز شد، ایالات متحده ''به طور کامل مسوول '' جنگ در غزه است.

نصرالله در جریان یک سخنرانی تلویزیونی‌ گفت: "امریکا به صورت کامل مسوول جنگ جاری در غزه است و اسراییل فقط وسیله‌ای انجام [این جنگ] است." او همچنین گفت که ایالات متحده ''مانع آتش‌بس و پایان تهاجم است."

حملات هوایی،‌ توپخانه‌ای و حالا زمینی اسراییل پس از حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل آغاز شد که به گفتهٔ مقامات تل ابیب، ۱۴۰۰ نفر طی آن کشته شدند. علاوه بر آن،‌ به گفتهٔ اسراییل، حماس ۲۴۱ نفر دیگر را گروگان گرفته است.

در همین حال، وزارت صحت غزه که در کنترول حماس قرار داد، گفته است که از آغاز حملات اسراییل تا حالا بیش از ۹۴۰۰ نفر که شامل بیش از ۳۶۰۰ کودک می‌شود، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG