لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر اسراییلی که گزینهٔ استفاده از بم اتم بر غزه را مطرح کرده بود، توبیخ شد


آمیهای الیاهو، وزیر میراث اسراییل
آمیهای الیاهو، وزیر میراث اسراییل

دفتر صدر اعظم اسراییل روز یکشنبه پنجم نومبر (۱۴ عقرب) اعلام کرد که آمیخای الیاهو، وزیر میراث آن کشور تا امر ثانی از حضور در جلسات دولتی منع شده است.

الیاهو که عضو ایتلاف حاکم نتنیاهو است در مصاحبه‌ای با رادیوی "کل برامای" اسراییل گفت که از میزان انتقامجویی اسراییل در قلمروهای فلسطینی کاملاً راضی نیست، با وجود آنکه این حملات به گفتهٔ مقامات صحی حماس تا اکنون جان بیش از ۹۷۰۰ نفر را گرفته است.

در حملهٔ حماس به اسراییل به گفتهٔ مقامات این کشور ۱۴۰۰ نفر کشته شدند.

الیاهو در پاسخ به سوالی که آیا از پرتاب بم اتم بر غزه که در آن همگان کشته شوند حمایت خواهد کرد گفت، "این یک گزینه است" اما سپس از گفته اش عقب‌نشینی کرد.

اسراییل هیچ زمانی داشتن تسلیحات هسته‌ای را به گونهٔ علنی نپذیرفته است.

در همین رابطه و بنا بر گزارش‌ها، وزیران دولت اسراییل می‌گویند که تعلیق وزیر میراث از جلسات کابینه توسط بنیامین نتانیاهو "بی معنی است".

وب‌سایت خبری "وای‌نت"، بدون ذکر نام، از قول یک وزیر کابینهٔ اسراییل نگاشته است: "این یک شوخی است، به‌ هر حال جلسات کابینه به ندرت به گونهٔ حضوری برگزار می‌شود و بیشتر کارها از راه دور و با رای‌گیری تیلفونی انجام می‌شود."

یاییر لپید، رهبر مخالف سیاسی حکومت اسراییل نیز امروز اظهارات آمیخای الیاهو مبنی بر احتمال پرتاب بم هسته‌ای بر نوار غزه را محکوم کرد و آن را "اظهارات هولناک و دیوانه‌کننده یک وزیر غیرمسوول" خواند.

لپید گفت: "او به خانواده‌های [۲۴۱ گروگان در غزه] توهین کرد، جامعه اسراییل را آزرده کرد و به جایگاه بین‌المللی ما آسیب رساند."

او افزود: "حضور تندروها در دولت ما، موفقیت اهداف جنگ را که شکست حماس و بازگرداندن گروگان‌ها است، به خطر می‌اندازد."

لپید خواستار اخراج وزیر میراث از کابینه شد.

بنابر همین گزارش جلسه کابینه که قرار بود امروز برگزار شود نیز لغو شد، بدون اینکه تاریخ دیگری تعیین شود.

در این گزارش از معلومات آژانس خبری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG