لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل به صورت رسمی بر ضد حماس اعلام جنگ کرد


حملات هوایی اسراییل در غزه
حملات هوایی اسراییل در غزه

حکومت اسراییل روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) به صورت رسمی بر ضد حماس اعلام جنگ کرد، گروهی که روز شنبه به طور غیرمنتظره حملات راکتی، هوایی و دریایی را بر اسراییل انجام داد.

پیش از این، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، از "جنگ طولانی مدت و دشوار" بر ضد تندروان حماس هشدار داده بود.

قبل از رای‌گیری در کابینهٔ اسراییل، نتانیاهو از ''انتقام بزرگ'' در مقابل گروه حماس در حالی سخن گفته بود که سربازان اسراییلی روز یکشنبه در مقابل جنگجویان حماس در جاده‌های جنوب اسراییل درگیری جنگ بودند. در عین حال، حملات هوایی اسراییل در غزه،‌ ساختمان‌ها را با خاک یکسان می‌کرد.

شماری از تحلیلگران شرق میانه به این باوراند که اسراییل ممکن حملات زمینی را در غزه راه اندازی کند،‌ وضعیتی که به گفتهٔ آنان، موجب تشدید منازعه خواهد شد.

نتانیاهو هشدار داده است که صرف نظر از نحوهٔ پاسخ اسراییل ''این جنگ زمان خواهد برد و دشوار خواهد بود."

در همین حال،‌غسان علیان، یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع اسراییل،‌ گفت که حماس با حملهٔ غافلگیرانه خود ''دروازه های جهنم را باز کرده است'' و تاکید کرد که این گروه هزینهٔ عملکرد خود را خواهد پرداخت.

مقامات اسراییل گفته اند که در حملات حماس دست‌کم ۶۰۰ نفر به شمول ۴۴ سرباز آن کشور کشته و بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند. مقامات غزه نیز از کشته شدن دست‌کم ۳۷۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به دو هزار نفر در حملات هوایی اسراییل گزارش داده اند. یک مقام نظامی اسراییل گفته است که نظامیان آن کشور ۴۰۰ تندرو حماس را کشته و ده‌ها جنگجوی دیگر این گروه را دستگیر کرده اند.

بر اساس گزارش‌‌ها، حماس نیز شماری از اسراییل‌ها به شمول زنان،‌ کودکان و افراد مسن را گروگان گرفته و احتمالاََ آنان را در مقابل جنگجویان خود تبادله کند.

انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده روز شنبه را بدترین حمله از زمان جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ میلادی خواند، جنگی که میان سوریه و مصر در مقابل اسراییل رخ داد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده گفته است که امریکا به صورت استوار در کنار اسراییل ایستاده است و افزود که ''نگرانی نخست'' کشورش این است تا اطمینان حاصل کند هر آنچه را که اسراییل نیاز دارد، فراهم کند.

گروه

XS
SM
MD
LG