لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: ۳۳۰۰ خانهٔ مسکونی در کرانهٔ غربی اعمار می‌کنیم؛ بلینکن: 'مغایر قوانین بین‌المللی' است


انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) گفت که تصمیم اسراییل برای ساخت سه هزار واحد مسکونی جدید در کرانه غربی او را "ناامید" کرده است.

بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری در بوینس آیرس، پایتخت ارجنتاین، گفت که پالیسی دیرینه ایالات متحده این است که شهرک‌سازی‌های جدید، برای دستیابی به صلح پایدار بین اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها نتیجه معکوس دارد.

به گفته وزیر امور خارجه امریکا، این اقدام اسراییل "مغایر قوانین بین‌المللی" است.

او افزود: "حکومت ما همچنان قاطعانه مخالف گسترش شهرک‌سازی است. به باور ما، این [اقدام] امنیت اسراییل را تضعیف می‌کند و آن را تقویت نمی‌کند."

وزیر مالیه اسراییل روز پنجشنبه گفت که کشورش قصد دارد در پاسخ به حمله مرگبار فلسطینیان، بیش از ۳۳۰۰ خانه جدید در شهرک‌های اشغالی کرانهٔ غربی بسازد.

بزالل سموتریچ این اظهارات را پس از آن بیان کرد که سه مرد مسلح فلسطینی در نزدیکی شهرک معالیه ادومیم بر کاروانی از موترها شلیک کرد که در نتیجهٔ آن یک اسراییلی کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

سموتریچ در شبکه ایکس نگاشت: "حملهٔ جدید به معالیه ادومیم باید پاسخ امنیتی مصمم و همچنین پاسخی با اعمار خانه‌ها داشته باشد. دشمنان ما می‌دانند که هر آسیبی که به ما وارد شود به ساخت و ساز بیشتر و توسعه بیشتر و تسلط بیشتر ما در سراسر کشور منجر می‌شود."

او گفت که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم و یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل در این تصمیم شریک استند.

حکومات اسراییل شهرک سازی را در کرانهٔ غربی و غزه گسترش داده اند، اما ساخت و ساز خانه‌های مسکونی در صدارت بنیامین نتنیاهو سرعت گرفته است.

هاگیت اوفران، یکی از ناظران شهرک‌سازی‌های اسراییل به نام Peace Now می‌گوید: "حکومت اسراییل به‌جای اقدام برای جلوگیری از حملات وحشتناک آینده مانند دیروز، برای تعمیق درگیری‌ها و تنش‌ها اقدام می‌کند."

او گفت: "شهرک سازی برای اسراییل بد است و ما را از صلح و امنیت دور می کند."

خشونت ها در کرانه غربی از زمان حمله مرگبار حماس در هفتم اکتوبر به جنوب اسراییل تشدید شده است. اسراییل تحرکات را در این منطقه محدود کرده و حملات مکرری را علیه اهداف، به گفتهٔ آنان، شبه نظامیان انجام می دهد. مقامات صحی فلسطین می گویند که در این مدت ۴۰۱ فلسطینی در اثر گلوله باری اسراییل در کرانه غربی کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG