لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: مرحلهٔ شدید جنگ بر ضد حماس به زودی پایان خواهد یافت


وزیر دفاع اسراییل روز دوشنبه ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) گفت که مرحلهٔ شدید جنگ بر ضد حماس به زودی پایان خواهد یافت، اما توافق به آتش‌بس را رد کرد.

یواف گالانت در یک کنفرانس خبری گفت که ''مرحله مانور شدید'' که اردوی اسراییل در جنوب غزه انجام داده است ''به زودی به پایان خواهد رسید.'' او افزود که اردوی کشورش اخیراََ به عملیات زمینی شدید خود در شمال غزه پایان داده است. با اینحال گالانت در مورد مرحلهٔ بعدی هیچ جزییاتی ارایه نکرد.

وزیر دفاع اسراییل گفت که نظامیان کشورش به صورت کامل عملیات نظامی خود را در غزه متوقف نخواهند کرد، زیرا به گفتهٔ او، حماس بدون فشار نظامی، به آزادی گروگان‌ها توافق نخواهد کرد.

این اظهارات گالانت در حالی بیان شد که حماس از مرگ دو گروگان اسراییلی خبر داد که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته توسط این گروه از اسراییل اختطاف شدند.

حماس روز دوشنبه با انتشار یک ویدیو،‌ اجساد دو نفر را نشان داد و گفت که آنان گروگان‌های اسراییلی بودند. حماس همچنین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این دو گروگان در حملات اسراییل کشته شده اند.

اما دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، این ادعای حماس را رد کرد که گویا گروگان‌ها توسط نیروهای اسراییلی کشته شده اند. او گفت: ''این دروغ حماس است."

نیروهای اسراییل اوایل صبح دوشنبه حملات هوایی را در سراسر غزه راه اندازی کرد. وزارت صحت غزه اعلام کرده است که در اثر این حملات، بیش از ۱۳۰ نفر در یک روز کشته شده اند.

وزارت صحت غزه بدون تفکیک غیرنظامیان از نظامیان گفته است که از آغاز حملات اسراییل بر غزه تا حالا دست‌کم ۲۴ هزار و ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۶۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد.

در همین حال، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز دوشنبه بار دیگر خواهان آتش‌بس فوری بشر دوستانه در غزه شد. او تاکید کرد که فراهم‌آوری کمک‌های بشری برای فلسطینی‌ها یک نیاز عاجل است. گوتیرش همچنین خواستار آزادی همه افرادی شد که توسط حماس گروگان گرفته شده اند.

از جنگ اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه بیش از ۱۰۰ روز سپری شده و ترس آن می‌رود که این جنگ به منطقه گسترش پیدا کند. گوتیرش در مورد این نگرانی‌ها گفت: ''من عمیقاً از آنچه در حال رخ دادن است نگرانم."

در همین حال، پنی وانگ، وزیر خارجهٔ آسترالیا که به خاطر بحث در مورد منازعهٔ جاری در غزه و تلاش‌های بشردوستانه به منطقه سفر می‌کند، خواهان ''آتش‌بس پایدار'' در غزه شد.

وانگ قبل از آغاز سفرش به اردن، اسراییل، کرانهٔ غربی و امارات متحدهٔ عرب گفت: ''هیچ آتش‌ بسی نمی‌تواند یک جانبه باشد و هیچ آتش بسی نمی تواند بدون قید و شرط باشد.''

در جریان آتش بس موقت میان اسراییل و حماس در نومبر سال گذشته، این گروه بیش از ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد و در عوض، اسراییل ۲۴۰ فلسطینی زندانی را آزاد کرد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، بار‌ها تعهد کرده که جنگ را در غزه تا زمانی ادامه خواهد داد که گروه حماس نابود شود.

افزایش تلفات در غزه موجب انتقاد‌ شماری از کشور‌ها نیز شده است. افریقای جنوبی حتا در دسمبر سال گذشته اسراییل را در محکمه بین المللی جرایم (محکمهٔ لاهه) به نسل کشی متهم کرد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، نیز جمعهٔ گذشته گفت که کشورش اسنادی را به محکمهٔ بین المللی جرایم ارایه می‌کند که اسراییل را به نسل ‌کشی فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم می‌کند.

اما نتنیاهو اواخر روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که اسراییل با اتهاماتی مبنی بر اینکه کشورش مرتکب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها مواجه می‌شود، از مسیر خود منحرف نخواهد شد.
این اظهارات نتنیاهو پس از جلسهٔ استماعیهٔ محکمه بین المللی جرایم در مورد اتهام نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط اسراییل در نوار غزه بیان شد. اسراییل اتهام نسل‌کشی فلسطینی‌ها را رد کرد و آنرا ''افترا و ریاکاری'' عنوان کرده است.

اسراییل همچنین گفته است که پایان دادن به جنگ در نوار غزه به معنای پیروزی حماس است، گروهی که از سوی اسراییل و متحدین آن: ایالات متحده، اتحادیهٔ اروپا، بریتانیا و برخی دیگر به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است. حماس که از سال ۲۰۰۷ به اینسو بر نوار غزه کنترول دارد، گفته است که خواهان نابودی اسراییل است.

انتظار می‌رود که محکمه‌ٔ لاهه در ماه جاری به اقدامات عاجل دستور بدهد، اما توقع نمی‌روند که به اتهام نسل کشی حکم بدهد. تصمیم محکمهٔ بین المللی جرایم نهایی است و استیناف طلبی ندارد، اما حکم این محکمه ضمانت اجرایی ندارد.

گروه

XS
SM
MD
LG