لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: برای خانواده‌های قربانیان حملات در افغانستان عدالت تامین نشده است


هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک‌سالگی حمله خونین بر مرکز آموزشی کاج در غرب کابل گفته است که این اداره در کنار آنانی ایستاده است که در چنین حملات آسیب دیده اند.

در آخرین روز سپتمبر سال گذشته، مرکز آموزشی کاج در دشت برچی کابل هدف حمله قرار گرفت که بر اساس آمار یوناما در آن ۵۴ نفر کشته و ۱۱۴ نفر دیگر زخمی شدند.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قربانیان این حمله اکثراً زنان و دختران جوان هزاره بودند.

اعلامیه آمده است: "یوناما در کنار قربانیان و بستگان متاثر شده از این خشونت و بسیاری از خشونت‌های بی‌معنی دیگر در افغانستان می‌ایستد. در طول دهه‌ها جنگ، حملات بی‌شمار صورت گرفته، صدمات ‌جبران ناپذیری به همراه داشته است و به خانواده‌ها نه پاسخی گفته شده و نه هم برای شان عدالتی صورت گرفته است."

دفتر هیات معاونت ملل متحد گفته است که به دادخواهی خود برای افغان‌ها ادامه می‌دهد تا همه بتوانند "بدون ترس" زندگی کنند و عاملان خشونت‌ها "پاسخگو" قرار داده شوند.

سال گذشته خورشیدی، چند مهاجم مسلح به مرکز آموزشی کاج در غرب شهر کابل زمانی حمله کردند که صدها دانش‌آموز جوان که اکثراً دختر بودند، در یک امتحان آزمایشی کانکور در این مرکز اشتراک کرده بودند.

حدود یک ماه پس از آن، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیه‌ای گفت که در حمله نیروهای امنیتی طالبان، شش تن از اعضای گروه شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) که در حمله بر مرکز آموزشی کاج دست داشتند، کشته شدند.

اما هنوز هیچ گروهی از جمله داعش مسوولیت حمله سال گذشته بر مرکز آموزشی کاج را بر عهده نگرفته است.

یوناما در اواخر ماه جون گزارش داد که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۰ می سال روان میلادی، ۱۰۹۵ غیرنظامی در افغانستان کشته‌ و ۲۶۷۹ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به اساس این گزارش، سه چهارم این تلفات در پی حملات بر اماکن دینی، مدارس و بازارها به بار آمده است.

یوناما گفته است که پس از استقرار مجدد طالبان در افغانستان، در دو سال گذشته حملات بر عبادتگاه‌ها و هزاره‌ها افزایش یافته است که در آن غیرنظامیان زیادی کشته شده اند.

به گفته یوناما اکثر تلفات غیرنظامیان در نتیجه حملات داعش رخ داده است.

با این حال مقامات حکومت طالبان بارها مدعی سرکوب گروه داعش در افغانستان شده اند.

به تداوم این ادعاها، جمعه ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان)، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به اشتراک‌کنندگان فارمت مسکو در کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان فدراتیف روسیه گفت که در دو سال گذشته، حکومت این گروه توطیۀ بی‌ثبات‌کردن منطقه را با سرکوب گروه داعش در افغانستان خنثی کرده است.

احمد مسعود، رییس جبهۀ مسلح مخالف حکومت طالبان نیز با اشاره به حمله بر مرکز آموزش کاج در میزان سال گذشته، در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "این تراژیدی و این خون‌های پاک فراموش ما نخواهد شد و کمر بسته ایم تا برای دفاع از حق همه مردم کشور هر آنچه در توان داریم انجام دهیم."

همچنان شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان به مناسبت سالگرد این حملۀ خونین با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده اند.

فرشته عباسی، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "یک سال پیش در چنین روزی بیش از صد دانش‌آموز هزاره در حمله به مرکز آموزشی کاج کشته و زخمی شدند که اکثراً کمتر از ۱۸ ساله بودند."

همچنین فرشته رضایی یکی دیگر از فعالان حقوق بشر نیز در این باره نوشته است: "همان طوری که قربانیان حمله به مرکز آموزشی کاج را به یاد می‌آوریم، بیایید تعهد خود را برای حفاظت از فضاهای آموزشی تجدید کنیم و اطمینان حاصل کنیم که هر کودک، صرف نظر از پیشینه خود، می‌تواند رویاهای خود را در مصوونیت و امنیت دنبال کند."

فاطمه امیری که در حمله به مرکز آموزشی کاج به شدت مجروح شده و یک چشمش آسیب دیده بود، پس از حمله در امتحان کانکور شرکت کرد و با کسب ۳۱۳ نمره در رشته کمپیوتر ساینس دانشگاه کابل کامیاب شد.

امیری پس از ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان توسط حکومت طالبان برای ادامه آموزش به ترکیه رفت.

گروه

XS
SM
MD
LG