لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از کشته شدن یک فرمانده کلیدی داعش در ولایت ننگرهار خبر دادند


عکس آرشیف: نیروهای طالبان پس از حمله بر مخفیگاه تندروان داعش در یک خانه در حومهٔ شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار
عکس آرشیف: نیروهای طالبان پس از حمله بر مخفیگاه تندروان داعش در یک خانه در حومهٔ شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار

مقام‌های طالبان در ولایت ننگرهار گفته اند نیروهای این گروه یک فرمانده کلیدی شاخهٔ خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) را در "عملیات ضد تروریزم" در ولسوالی مومندره آن ولایت از بین برده اند.

ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار روز یکشنبه هفتم جولای (۱۷ جوزا) از این فرمانده به نام ذکرالله مشهور به ابو شیرداعشی یاد کرده و ادعا کرده است که یک مقدار اسلحه و مهمات نیز در جریان این عملیات کشف و ضبط شده است.

المرصاد، رسانهٔ مرتبط به طالبان، نیز در گزارشی گفته است که ابو شیر داعشی یکی از فرماندهان نظامی شاخهٔ خراسان داعش بوده است. گزارش کشته شدن این فرمانده داعش تا کنون از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

طالبان در نزدیک به سه سال گذشته که در افغانستان به قدرت رسیده اند، همواره از انجام عملیات بر ضد داعش و کشته شدن جنگجویان و فرماندهان آن گروه خبر داده اند.

شاخهٔ خراسان داعش که در سال ۲۰۱۵ در شرق افغانستان ظهور کرد و ولسوالی اچین قرارگاه مرکزی این گروه بود، حملات مرگباری را در یک دههٔ پسین در افغانستان انجام داده است. این گروه در سه سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، نیز مسوولیت مرگبارترین حملات را در آن کشور به عهده گرفته است که در اکثر موارد قربانی آن اقلیت مسلمان شیعهٔ افغانستان بوده است.

مقام‌های حکومت طالبان در افغانستان همواره ادعا کرده اند که با انجام عملیات متعدد، فعالیت داعش را در افغانستان به گونهٔ چشمگیر محدود کرده و کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی را به بزرگن‌مایی شاخهٔ خراسان داعش متهم کرده اند.

طالبان همچنان مدعی اند که پاکستان و تاجیکستان، جنگجویان داعش را در خاک خود "آموزش و پرورش" می‌دهند، هرچند اسلام آباد و دوشنبه این ادعای مقام‌های طالبان را رد کرده و حکومت آن گروه را به ناکامی در جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی فرامرزی متهم کرده اند که از خاک افغانستان استفاده کرده و ثبات منطقه را تهدید می‌کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه می سال روان با نشر گزارشی از توانمندی شاخهٔ خراسان داعش – مستقر در افغانستان – برای انجام حملات گستردهٔ فرامرزی هشدار داد. در گزارش به حملات داعش در شهر کرمان ایران که منجر به کشته شدن کم از کم ۱۰۰ نفر شد و حمله بر سالون کنسرت در روسیه که منجر به مرگ کم از کم ۱۴۰ نفر شد، اشاره شده است.

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام) در ماه مارچ، در جلسهٔ استماعیهٔ کانگرس ایالات متحده از افزایش تهدیدات تروریستی برخاسته از افغانستان هشدار داد و گفت: "شاخهٔ خراسان داعش توانایی و ارادهٔ حمله به منافع ایالات متحده و غرب در خارج از کشور را در کمتر از شش ماه و بدون هیچ هشداری دارد."

در گزارش وزارت دفاع ایالات متحده آمده است که حکومت طالبان با وصف تعهد بر قطع روابط با گروه‌های تروریستی و امتناع از فراهم‌آوری پناه‌گاه امن به آنان،‌ در خفا با رهبران ارشد القاعده پناه داده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در فبروری سال روان با نشر گزارشی گفت که طالبان روابط نزدیک خود را با شبکۀ القاعده حفظ کرده و بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد القاعده در افغانستان حضور دارند.

در این گزارش آمده است که القاعده هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است که چهار مرکز آن در ولایت‌های غزنی، لغمان، پروان و ارزگان موقعیت دارد. گزارش حاکی است که القاعده یک انبار تسلیحاتی در ولایت پنجشیر نیز دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG