لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: گام‌های جدی برای مذاکرات بین‌الافغانی برداشته نشده است


زلمی خلیلزد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان می‌گوید که تا حالا گام‌های "جدی" برای آغاز گفتگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان برداشته نشده است.

آقای خلیلزاد در یک پیام ویدیویی که توسط سفارت امریکا در کابل ناوقت روز سه شنبه (۲۴ اپریل) به رسانه‌ها فرستاده شده گفته است که برای پایان دادن به جنگ و برقراری آتش‌بس دایمی نیز پیشرفت‌هایی صورت نگرفته است.

آقای خلیلزاد گفته است: "قدم های اول گرفته شده در بحث روی خروج قوای خارجی از افغانستان، این‌که افغانستان در آینده خطری برای دنیا نخواهد بود؛ اما در قسمت صحبت و مذاکره بین افغان‌ها برای ختم جنگ در داخل افغانستان هنوز قدم‌های جدی برداشته نشده است."

نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان باور دارد که زمان پایان جنگ در افغانستان فرا رسیده و باید از پیشرفت‌های که در گذشته صورت گرفته دفاع صورت گیرد و "به حیث یک تهداب برای پیشرفت بیشتر در صلح و بعد از صلح" استفاده شود.

او افزوده است: "من وظیفه دارم که به نمایندگی از ایالات متحده کمک کنم به افغان‌ها که این جنگ ختم شود و همچنان دنیا قانع شود و اطمینان داشته باشد که از اراضی افغانستان به دنیا در آینده خطر متوجه نمی‌باشد، این بحث را با حکومت، گروه‌های دیگر و طالبان در افغانستان شروع کردیم که روی یک موافقه صلح پیشرفت کنیم و آن را نهایی بسازیم".

آقای خلیلزاد در این پیام ویدیویی به شماری از جوانان افغان که در همایشی که در سفارت امریکا برگزار شده بود شرکت کرده بودند، اطمینان داده است تا زمانی‌که روی همه موارد "مطرح شده" توافق صورت نگیرد، توافق با طالبان نهایی نخواهد شد.

این در حالی است که آقای خلیلزاد هفتمین دور سفر‌هایش را به افغانستان و برخی از کشورهای دیگر به هدف تسهیلات در روند گفتگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG