لینک های دسترسی

Breaking News

فنلند عضو ناتو شد؛ روسیه: گسترش ناتو حمله بر امنیت ما است 


مسکو امروز چهارم اپریل (۱۵ حمل) عضویت فنلند در پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) را "حمله بر امنیت" روسیه عنوان کرده و گفت که اقدامات متقابل را اتخاذ خواهد کرد.

فنلند امروز عضویت ناتو را به دست آورد و ۳۱مین کشور شامل در این پیمان شد. در حالیکه پرچم فنلند امروز در بیرون مقر ناتو بلند شد، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده این روز را یک "روز تاریخی" خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به گسترش ناتو به خبرنگاران گفت: "این حمله بر امنیت ما و علایق ملی روسیه است و این ما را مجبور می‌کند اقدامات متقابل را از رهگذر محاربوی و استراتیژیک اتخاذ کنیم".

پیش از این، الکساندر گروشکو، معاون وزارت خارجۀ روسیه گفته بود که این کشور ظرفیت‌های نظامی خود را در مناطق غربی و شمال‌غربی قلمرو خود تقویت خواهد کرد.

او دیروز گفت: "در صورت اعزام نیرو و منابع دیگر اعضای ناتو به فنلند، ما اقدامات اضافی را اتخاذ خواهیم کرد تا امنیت روسیه را تامین کنیم."

سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه هفتهٔ گذشته گفت که ۱۲ واحد و جزوتام نظامیان روسی در ساحات غربی آن کشور تشکیل داده خواهد شد.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفت که رییس جمهور روسیه با اوکراین به جنگ پرداخت تا جلو ناتو را بگیرد، اما اکنون مخالف آنچه او می‌خواست اتفاق افتاد.

او افزود: "مانند سایر اعضای ناتو، فنلند از تضمین‌های امنیت جمعی سود خواهد برد و آن این که حمله بر یک عضو به مثابهٔ حمله بر همه (اعضای ناتو) است."

وزارت خارجهٔ روسیه در یک بیانیهٔ جداگانه گفت که فنلند با پیوستن به ناتو هویت و استقلال خود را از دست داد.

این وزارت گفت که گسترش مرزهای ناتو با روسیه وضعیت را به گونهٔ گسترده در شمال اروپا تغییر داده است.

در تهیه این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG