لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به تولید تسلیحات در داخل اوکراین توافق کرد


از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، قوای مسلح اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی، به اسلحه و مهمات غربی متکی بوده است.
از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، قوای مسلح اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی، به اسلحه و مهمات غربی متکی بوده است.

مقام‌های ایالات متحده و اوکراین توافقی را امضا کرده اند که زمینه را برای تولید اسلحه و مهمات برای نیروهای اوکراینی، در داخل خاک اوکراین فراهم می‌کند.

ریاست جمهوری اوکراین روز پنجشنبه هفتم دسمبر (۱۶ قوس) با نشر بیانیه‌ای گفت: "بر اساس این تفاهم‌نامه، یکی از اولویت‌های اساسی، بومی‌سازی صنایع دفاعی در داخل اوکراین است."

بیانیه حاکی است: "این سند ایجاد تاسیسات تولیدی [اسلحه] را در کشور ما تسهیل خواهد کرد تا تسلیحات مورد نیاز را به قوای مسلح، به ویژه در بخش‌های دفاع هوایی، تولید مهمات اساسی و ترمیم و حفظ و مراقبت، فراهم کند."

جیسن اسراییل، رییس بخش پالیسی و استراتیژی دفاعی در شورای امنیت ملی قصر سفید نیز گفته است که امضای این سند میان نمایندگان حکومت‌ها و صنایع اوکراین و ایالات متحده "تولید مشترک و تبادل اطلاعات را برای رسیدگی به نیازمندی‌های فوری عملیاتی قوای مسلح اوکراین، اولویت خواهد بخشید."

توافق جدید میان واشنگتن و کیف در جریان کنفرانس سه روزۀ صنایع دفاعی که روز چهارشنبه ششم دسمبر در واشنگتن دی‌سی برگزار شد، امضا شده است. در این کنفرانس حدود ۳۵۰ مقام و صنعت‌گر امریکایی، اوکراینی و اروپایی شرکت کرده اند.

پیش از این، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: "اوکراین در زمینۀ تولید تسلیحات بیشتر خودکفا می‌شود و در درازمدت اتکای آن کشور به تسلیحات ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کاهش می‌یابد."

سولیوان گفت که هدف توافق جدید، تسهیل صدور جواز تولید، انتقال تکنالوژی، تمویل مشارکت و تولید مشترک تسلیحاتی است که اوکراین در زمینۀ ساختن آن مهارت لازم را داشته اما در زمینۀ تولید داخلی آن به جواز ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیاز دارد. او مشخص نکرد که کدام تسلیحات در داخل اوکراین تولید خواهد شد.

از آغاز تهاجم نظامی تمام عیار روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، قوای مسلح اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی، به اسلحه و مهمات غربی متکی بوده است.

اما با گذشت نزدیک به دوسال از این جنگ، اروپا و ایالات متحده در زمینۀ فراهم آوری کمک بیشتر مالی و نظامی به اوکراین، به گونۀ فزاینده‌ای علایم خستگی را نشان می‌دهند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که بدون حمایت اروپا و ایالات متحده، اوکراین در جریان یک هفته در جنگ شکست خواهد خورد.

پیش از این چندین شرکت بزرگ اسلحه سازی غربی به شمول راین‌میتال آلمان و بی سیستمز بریتانیا طرح‌هایی را اعلام کردند که می‌خواهند با شرکت‌های اسلحه‌سازی اوکراینی در داخل آن کشور کار کنند.

این مطلب با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG