لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: سال گذشته بیش از ۲۵هزار پرواز عبوری از فضای افغانستان انجام شد


آرشیف
آرشیف

مقام‌های وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گویند که در سال ۱۴۰۱ شمسی، بیش از ۲۵هزار پرواز عبوری از حریم فضایی افغانستان صورت گرفته است، پروازهایی که این وزارت از طریق هشت میلیارد افغانی عاید به دست آورد.

حسیب‌الله سروش، معین پالیسی این وزارت، روز پنجشنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که هم اکنون در یک شبانه‌روز ده‎ها پرواز عبوری از حریم فضایی افغانستان انجام می‌شود.

سروش افزود: "توانستیم فضای افغانستان را برای پروازهای عبوری مناسب و امن بسازیم، خوشبختانه در سال گذشته ۲۵هزار و ۵۴۰ پرواز به ثبت رسیده است، علاوه بر آن در هر ۲۴ ساعت ۹۰ پرواز عبوری داریم".

به گفتۀ او، وزارت ترانسپورت و هوانوردی در سال ۱۴۰۱ شمسی حدود ۱۶۰۰ مجوز پرواز صادر کرده است و بر اساس هر مجوز می توان صدها پرواز را انجام داد.

بر اساس معلومات این وزارت، افغانستان از هر پرواز ترانزیتی و عبوری ۷۰۰ دالر امریکایی هزینه ترانزیت می‌گیرد.

مسوولان این وزارت گفته اند که در سال گذشته بیش از هشت میلیارد افغانی از پروازهای ترانزیتی دریافت کرده اند.

وزارت ترانسپورت و هوانوادری در حالی از افزایش عواید حاصل از پروازهای عبوری خبر می‌دهد که حکومت طالبان قرارداد کنترول و ارزیابی مسافران در چهار میدان هوایی بین‌المللی را در جون ۲۰۲۲ با شرکت امارات متحده عربی موسوم به "گاک" امضا کرد. بر اساس این قرارداد، در ازای خدمات، بخشی از حق ترانزیت بر فراز آسمان افغانستان به این شرکت داده می‌شود.

این شرکت علاوه بر کابل در میدان‌های هوایی هرات، قندهار و بلخ نیز خدمات مشابهی را ارایه می‌کند.

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان اگست ۲۰۲۱، یک شرکت قطری چنین خدماتی را در میدان هوایی کابل ارایه می‌کرد. این شرکت ماموریت خود را در اواسط ماه سپتمبر ۲۰۲۲ در میدان هوایی کابل به اتمام رساند.

قبل از استقرار مجدد حاکمیت طالبان در افغانستان، شرکت گاک در دورۀ حکومت پیشین افغانستان نیز مسوولیت کنترول رفت و آمد مسافران را در میدان هوایی کابل بر عهده داشت.

روزنامه اکانومیست تایم روز جمعه ۲۸ جولای (ششم اسد) در گزارشی نوشت که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده امریکا به خطوط هوایی امریکایی اجازه پرواز از فراز افغانستان را با ارتفاع ۳۲هزار فوت داده است. این روزنامه گفته است که این تصمیم با راهکار سازمان هوایی اتحادیه اروپا (EASA) مطابقت دارد.

در این حال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) و سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هنگام عبور طیاره‌ها از حریم هوایی افغانستان به شمال هند و شرق از نبود خدمات تخنیکی لازم اظهار نگرانی کرده است.

در پاسخ به این نگرانی‌ها، سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا به شرکت‌های هوایی کشورهای عضو توصیه کرده است که هنگام بررسی تهدیدات امنیتی مطابق دستورالعمل‌های اداره‌های ملی خود عمل کنند.

چهارشنبه گذشته، ۱۶ اگست (۲۵ اسد) تعدادی از شرکت‌های هوایی بین‌المللی به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفتند که حریم هوایی افغانستان را برای پروازهای ترانزیتی امن نمی‌دانند.

اما مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان می‌گویند که تمامی میدان‌های هوایی افغانستان برای پروازهای بین‌المللی و داخلی فعال استند و از تمامی امکانات تخنیکی برخوردار اند.

در حال حاضر روزانه ۲۰ پرواز از میدان هوایی کابل به چند شهر بزرگ افغانستان و بسیاری از کشورهای همسایه انجام می‌شود.

اما هیچ یک از شرکت‌های بین المللی که قبل از سال ۲۰۲۱، به این کشور پرواز می‌کردند، هنوز پروازهای خود را به کابل آغاز نکرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG