لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: سال گذشته اجساد ۸۰۰ مهاجر افغان از خارج به افغانستان منتقل شده است


آرشیف
آرشیف

وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در یک سال گذشته، اجساد ۸۰۰ پناهجو و مهاجر افغان، به افغانستان منتقل شدند.

محمد ارسلا خروتی، معین این وزارت روز چهارشنبه نهم اگست (۱۸ اسد) در برنامه حسابدهی حکومت طالبان به ملت در نشست خبری گفت که این پناهجویان و مهاجرین در رویدادهای گوناگون جان باخته بودند.

خروتی گفت که علاوه بر این، ۱۸۰۰ افغان دیگر در کشورهای مختلف در رویدادهای گوناگون زخمی شده و ۲۹۰۰ افغان دیگر نیز که با خطر قاچاق مواجه بودند، نجات داده شده و به افغانستان برگشته اند.

اما او در مورد کشته و زخمی‌شدن این پناهجویان و مهاجرین افغان جزییات بیشتر ارایه نکرد.

همچنان آمار این وزارت نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نزدیک به یک میلیون افغان از کشورهای خارجی به کشورشان برگشته یا برگشتانده شده اند.

معین این وزارت گفت که ۹۵۲هزار و ۵۸۹ مهاجر افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای دیگر به افغانستان برگشت کرده اند.

برخی از سازمان‌های حمایت از مهاجرین افغان می‌گویند که مانند سال‌های دیگر، اکثریت عودت‌کنندگان افغان از ایران را مهاجرینی تشکیل می‌دهند که از آن کشور اخراج شده اند.

بر اساس معلومات این نهادها، پس از اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به کشورهای خارجی به ویژه ایران، پاکستان و ترکیه نقل مکان کرده اند.

جنگ، بیکاری، رسیدن به زندگی بهتر و فرار از انتقام‌جویی طالبان مواردی است که افغان‌ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است.

بر اساس آمارها، بیشترین شهروندان افغان پس از تسلط دوبارۀ طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان، به ایران و پاکستان فرار کرده اند.

پیش از این، آصفه استانکزی، رییس یک سازمان حامی مهاجرین افغان در ایران، به صدای امریکا گفته بود که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، صدها هزار افغان بنا بر عوامل اقتصادی، فرهنگی،‌امنیتی، سیاسی و محدودیت بر زنان، کشورشان را به مقصد کشورهای خارجی، به ویژه ایران و پاکستان ترک کردند.

او همچنان گفت که اکثر افغان‌هایی که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان به کشورهای همسایه مهاجر شده اند، نمی‌خواهند در این کشورها ماندگار شوند، بلکه می‌خواهند به طور موقت در این کشورها زندگی کنند و سپس راهی اروپا، کانادا و امریکا شوند.

بر اساس معلومات استانکزی، بیشتر افغان‌ها ابتدا به ایران و سپس به ترکیه و از ترکیه از طریق یونان به اروپای غربی می‌روند.

به تاریخ ۱۷ فبروری (۲۸ دلو ۱۴۰۱) وزارت داخلهٔ بلغاریا از کشف اجساد ۱۸ مهاجر افغان در یک موتر باربری خبر داده بود. مقامات بلغاریایی گفته بودند که این شهروندان افغانستان به طور ''غیرقانونی'' وارد این کشور شده بودند.

حکومت طالبان اجساد این ۱۸ افغان را در ۲۴ می (سوم جوزا) پس از تقریباً سه ماه تاخیر به کابل انتقال داد.

سفارت افغانستان در ایتالیا نیز امسال اعلام کرد که ده‌ها افغان در اثر غرق‌شدن یک کشتی حامل پناهجویان در آبهای این کشور جان باختند.

در این حال، ین اگلند، منشی عمومی شورای پناهندگان ناروی، نسبت به اثرات خشکسالی طولانی در افغانستان هشدار داد و گفت که خشکسالی خطر جابجایی مردم بین ایران و افغانستان را افزایش داده است. اما اگلند گفت که اگر اقدام به موقع صورت گیرد، می‌توان از وخامت اوضاع جلوگیری کرد.

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که در حال حاضر هفت میلیون افغان در کشورهای خارجی و بیش از سه میلیون افغان در داخل آواره شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG