لینک های دسترسی

Breaking News

حزب‌الله لبنان ده‌ها راکت بر مواضع نظامی اسراییل پرتاب کرد


شماری از نیروهای نظامی اسراییل در بلند‌ی‌های گولان
شماری از نیروهای نظامی اسراییل در بلند‌ی‌های گولان

گروه حزب‌الله لبنان روز شنبه ششم جنوری (۱۶ جدی) گفت که شبه‌نظامیان این گروه ده‌ها راکت را بر یکی از مواضع نظامی اسراییل پرتاب کردند.

حزب‌الله لبنان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پرتاب‌ این راکت‌ها پاسخ ابتدایی به کشته شدن صالح العاروری، معاون گروه حماس، است که به تاریخ دوم جنوری در اثر یک انفجار در بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد. در این حمله‌ شش عضو دیگر حماس نیز کشته شدند.

حزب‌الله معتقد است که اسراییل مسوول پرتاب میزایلی است که سبب کشته شدند العاروری شد، اما اسراییل تا حالا مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، گزارش داد که "ما نمی‌توانیم در مقابل خشونت با این جدیت خاموشی اختیار کنیم." رهبر حزب‌الله لبنان همچنین گفته است که هزینهٔ خاموشی اختیار کردن "به مراتب بزرگتر از قبول خطر اقدام انتقامجویانه است."

حماس و مقامات امنیتی در منطقه گفته اند که العاروری توسط یک طیارهٔ بی سرنشین اسراییل کشته شده است، اما اسراییل تا حالا به صورت مستقیم مسوولیت این حمله را تایید نکرده است.

گروه حزب‌الله لبنان که مانند گروه حماس از حمایت ایران برخوردار است، از سوی ایالات متحده، اسراییل و شماری از متحدین این کشور‌ها منحیث گروه تروریستی قلمداد شده است. حزب‌الله لبنان پس از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه،‌ شمال اسراییل را آماج حملات راکتی قرار داده است.

پس از حملات راکتی حزب‌الله لبنان، جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه از گسترش منازعه در منطقه هشدار داد که لبنان نیز در آن شامل است.

بوریل در یک کنفرانس خبری در بیروت، پایتخت لبنان، گفت:‌ "اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای در شرق میانه یک امر ضروری است. به طور کامل نیاز است تا از کشاندن لبنان به یک منازعهٔ منطقه ای جلوگیری شود."

این مقام ارشد اتحادیهٔ اروپا همچنین گفت که این پیام را به اسراییل نیز می‌رساند و تاکید کرد که " هیچ کسی برندهٔ منازعه منطقه‌ای نیست."

در همین حال، اسراییل روز شنبه حملات هوایی خود را در شهر‌های رفح و خان یونس غزه ادامه داد. صد‌ها هزار فلسطینی به دستور اسراییل از شمال غزه به جنوب غزه پناه برده اند، اما جنگ آنان را در آنجا نیز دنبال کرده است.

مارتین گریفیتس، مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، روز جمعه هشدار داد که سه ماه جنگ که منجر به تخریب بخش اعظم غزه و ایجاد یک فاجعه انسانی شده است، تمام قلمرو فلسطین را به سادگی غیرقابل سکونت ساخته است.

در همین حال، اسراییل گفته است که از زمان حمله تروریستی حماس بر اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته انجام شد، تمام شرق میانه به یک منطقهٔ پرتنش و مشتعل تبدیل شده است. در حملهٔ حماس بر جنوب اسراییل، ۱۱۴۰ نفر که بیشتر شان غیرنظامیان بودند، کشته شدند و جنگجویان حماس ۲۴۰ نفر را گروگان گرفتند. از آن جمله، ۱۲۹ نفر هنوز هم در اسارات گروه حماس به سر می‌برند.

اسراییل تعهد کرده است تا گروه حماس را نابود کند و به همین دلیل حملات تهاجمی را بر نوار غزه راه اندازی کرده است. در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است.

به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است. اسراییل و وزارت صحت غزه هیچ کدام مشخص نکرده اند که به چه تعداد نظامیان و غیرنظامیان در حملات متقابل کشته شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌های اسوشیتد پرس، فرانس پرس و رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG