لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل در پی کشته شدن معاون حماس: آمادۀ هرگونه سناریو استیم


دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل
دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل

پس از آنکه صالح العاروری، معاون گروه حماس، در حمله‌ای در بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد، اردوی اسراییل گفت که ''آمادهٔ هر گونه سناریو'' است.

کشته شدن معاون گروه حماس در لبنان، ترسی را به وجود آورده است که جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه ممکن در منطقه گسترده‌تر شود.

یک مقام ارشد امنیتی لبنان به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که العاروری به همراه محافظانش در حمله اسراییل کشته شدند. اسراییل پس از حملات هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ حماس بر جنوب آن کشور، تعهد کرده تا این گروه را نابود کند.

یک مقام امنیتی دیگر لبنان نیز این معلومات را تایید کرد. تلویزیون حماس نیز گزارش داده است که اسراییل، العاروری را در لبنان کشته است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل، به صورت مستقیم در مورد کشته شدن العاروری ابراز نظر نکرد، اما گفت که اردوی کشورش در همه عرصه‌ها در سطح بالایی آمادگی دفاع و حمله را دارد. او گفت: "ما برای هر گونه سناریو آماده استیم."

حکومت اسراییل در گذشته از کشته شدن فرماندهان و مقامات حماس در جنگ غزه خبر داده بود، اما العاروری برجسته‌ترین مقام این گروه است که پس آغاز حملات اسراییل بر غزه، کشته شده است.

حماس گفته است که کشته شدن العاروری موجب شکست این گروه نخواهد شد. در عین حال، گروه حزب‌الله لبنان که متحد حماس است، تعهد کرده است که کشته شدن العاروری "بدون مجازات نخواهد ماند" و آن را "حملۀ جدی به لبنان... و تحولی خطرناک در جریان جنگ" خواند.

نجیب میقاتی، صدراعظم لبنان،‌ نیز کشته شدن العاووری را محکوم کرد و گفت که هدف آن کشاندن لبنان به جنگ اسراییل و حماس است.

العاووری که در تبعید زندگی می‌کرد از سوی اسراییل متهم به طراحی حملات متعدد علیه اسراییل بود.

پس از کشته شدن العاووری، اسماعیل هنیه،‌ رهبر گروه حماس، گفت جنبشی که ''رهبران آن به خاطر کرامت مردم و ملت ما شهید می‌شوند، هرگز مغلوب نخواهد شد."

مرگبارترین جنگ در نوار غزه به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ پس از آن آغاز شد که گروه حماس بر اسراییل حمله کرد و جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۴۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برد.

اسراییل تعهد کرده است تا گروه حماس را نابود کند و به همین دلیل حملات تهاجمی را بر نوار غزه راه اندازی کرده است. در نتیجهٔ‌ این حملات، بخش اعظم نوار غزه به مخروبه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه، در اثر حملات اسراییل ۲۲ هزار و ۱۸۵ نفر کشته شده اند که بیشتر شان زنان و کودکان می‌باشند. اما این آمار تا حالا از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

در همین حال، اردوی اسراییل گفت که سربازان آن کشور روز سه شنبه ''ده‌ها تروریست'' را در جریان جنگ در غزه کشتند. اردوی اسراییل همچنین گفته است که سربازان آن در شهر خان یونس به یک ذخیرۀ سلاح حمله کردند.

با وجود تقاضا‌های سرمنشی ملل متحد، سایر رهبران جهان، از جمله فرانسه و بریتانیا، سازمان‌های امداد رسان بین المللی مبنی بر آتش در غزه، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، بار‌ها تاکید کرده است که جنگ در نوار غزه تا نابودی گروه حماس ادامه خواهد یافت.

گروه

XS
SM
MD
LG