لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا در ملل متحد: ملل متحد باید در مورد تخلفات ایران و روسیه تحقیق کند


سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد می‌گوید که روسیه با خرید طیاره‌های بدون سرنشین تهاجمی قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد را نقض کرده و سرمنشی ملل متحد باید در مورد این تخلفات تحقیق کند.

لیندا توماس گرینفیلد روز جمعه نهم جون (۱۹ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت: "اقدامات روسیه و ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که همه کشورها، از جمله اعضای دایمی شورای امنیت را از انتقال این نوع تسلیحات از ایران منع می کند."

خانم گرینفیلد این اظهارات را پس از آن بیان کرد که قصر سفید روز جمعه گفت که روسیه نه تنها صدها طیارهٔ بدون سرنشین را از ایران دریافت کرده است، بلکه تلاش دارد با همکاری ایران تولید این طیاره‌ها را در خاک خود آغاز کند که نشانه‌ای از تعمیق همکاری نظامی بین دو کشور است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در بیانیه‌ای که به صدای امریکا ارسال شده، گفت: "ما اطلاعاتی داریم که روسیه مواد مورد نیاز برای ساخت کارخانهٔ تولید طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) در داخل روسیه را از ایران دریافت می‌کند. این کارخانه می‌تواند در اوایل سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسد."

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت: "من به شدت نگران همکاری نظامی فزاینده بین روسیه و ایران هستم که روسیه را قادر می‌سازد به جنگ وحشیانهٔ خود علیه اوکراین ادامه دهد."

او افزود که روسیه در هفته‌های اخیر، بارها از درون‌های ایرانی برای حمله به زیرساخت‌های اوکراین، کشتن و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم ملکی اوکراین استفاده کرده است.

واشنگتن تخمین می‌زند که روسیه صدها درون‌ تهاجمی و تجهیزات مرتبط را از ایران دریافت کرده تا از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند.

گرینفیلد گفت: "اوکراین، ایالات متحده و سایر کشورها به طور معمول این تخلفات را به سازمان ملل گزارش داده و اطلاعات و تحلیل‌های بیشتری را در اختیار ملل متحد قرار داده اند. نیاز فوری وجود دارد تا سرمنشی ملل متحد به درخواست‌های جامعه بین‌المللی لبیک گفته و در مورد این تخلفات تحقیقات کند. انجام این کار می تواند جان انسان‌ها را نجات دهد."

خانم گرینفیلد افزود که مطابق با تعهد ما برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و محافظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌ها، ایالات متحده به رایزنی با اوکراین و اعضای شورای امنیت که با ما نگرانی مشترک دارند، ادامه خواهد داد تا چنین فعالیت‌های بی‌ثبات کننده را مختل و افشا کند.

فعالیت‌های میزایلی و طیارهٔ های بدون سرنشین (درون) ایران طی سال‌های گذشته از جدی‌ترین دلایل نگرانی کشورهای غربی نسبت به تهران بوده و موجب وضع چند بسته تحریم علیه ایران از سوی این کشورها شده است.

XS
SM
MD
LG