لینک های دسترسی

Breaking News

سراج: انتقال جوانان از مناطق هم‌مرز با پاکستان به شمال افغانستان، پرسش برانگیز است


محبوبه سراج، فعال حقوق زنان
محبوبه سراج، فعال حقوق زنان

محبوبه سراج، فعال حقوق زنان، می‌گوید که انتقال جوانان از مناطق مرزی افغانستان با پاکستان، به ولایت های شمال افغانستان، پرسش برانگیز است.

حکومت طالبان اخیراً گفته است که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی افغانستان ساکن اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

خانم سراج در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "یک گروپ کلان جوان‌ها از سرحد پاکستان به نام مدارس به طرف شمال افغانستان آمدند. تعداد زیاد آنها به شمال افغانستان آورده شده و در آنجا جابجا شدند. اینها کی استند و چرا آورده شده اند، اصلاً معلوم نیست."

شورای پناهندگان ناروی در سال ۲۰۱۹ تخمین کرده بود که حدود ۷۲ هزار مهاجر پاکستانی در افغانستان به سر می‌برند که بیشتر آنها در کمپ‌های موقت در ولایت خوست زندگی می‌کنند.

پیش از این، رانا ثناالله، وزیر داخله پاکستان، نیز گفته بود که حکومت طالبان پیشنهادی را به وی ارایه کرده است که بر اساس آن اعضای مسلح تحریک طالبان پاکستان از مناطق نزدیک خط دیورند بیرون کشیده می‌شوند و به مناطق دورتر در داخل افغانستان منتقل خواهند شد.

در عین حال، گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود گفته است که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان اکنون از آزادی بیشتری در مقایسه با گذشته برخوردار اند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

خانم سراج گفت فکر نمی‌کند که گزارش شورای امنیت ملل متحد مبنی بر افزایش فعالیت گروه های دهشت افگن در افغانستان تحت حاکمیت طالبان نادرست باشد.

مصاحبهٔ کامل با محبوبه سراج را در اینجا تماشا کنید.

XS
SM
MD
LG