لینک های دسترسی

Breaking News

گروه‌های عمدۀ بشری خواستار آتش‌بس در غزه شدند


شماری از باشندگان غزه در حال فرار از خانه‌های شان، هفتم نومبر ۲۰۲۳
شماری از باشندگان غزه در حال فرار از خانه‌های شان، هفتم نومبر ۲۰۲۳

ایتلافی متشکل از ۱۳ نهاد عمدۀ بشری به شمول داکتران بدون مرز، عفو بین‌الملل و آکسفام، رهبران جهان را ترغیب کرده اند تا برای استقرار آتش‌بس در غزه تلاش کنند.

این سازمان‌ها روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) از امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه و سران سایر کشورها خواسته اند تا "هرآنچه را در توان دارند، برای دستیابی به آتش‌بس به خرج دهند.

درخواست این سازمان‌ها از رهبران جهان درست یک روز پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی بشری برای غزه صورت می‌گیرد. فرانسه این کنفرانس را میزبانی می‌کند.

در اعلامیۀ مشترک این نهادها گفته شده است که اولویت‌های دیگر باید در برگیرندۀ "تدابیر جدی برای رهاسازی گروگانان غیرنظامی، حفاظت از غیرنظامیان، تضمین از ورود کمک‌های بشری به غزه و احترام به قوانین بشری بین‌المللی" باشد.

سازمان عمل علیه گرسنگی، شورای مهاجرین ناروی و فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر نیز از امضا کنندگان این اعلامیه اند.

ین ایگلند، رییس شواری مهاجرین ناروی در این اعلامیه گفته است: "ما به گونۀ فزاینده از همکاران امدادرسان بشری خود، درخواست‌های عاجزانه را برای حفاظت غیرنظامیان و کمک‌های بشری برای نوار غزۀ محصور دریافت می‌کنیم."

ایگلند گفت: "این غیرقابل قبول است که تا هنوز هیچ آتش‌بس بشردوستانه نافذ، هیچ دهلیز بشردوستانه ایجاد و هیچ تلاش برای پایان بخشیدن محاصرۀ خفقان آور روی گرفته نشده است."

کنفراس بشردوستانۀ روز پنجشنبه در شهر پاریس فرانسه، به گونۀ فوری در حاشیۀ نشست سالانۀ صلح پاریس برگزار می‌شود، به گفتۀ یک مشاور رییس جمهور مکرون، هدف آن "به تحرک در آوردن همه شرکا برای پاسخ‌گویی به نیازمندی‌های" مردم غزه است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفته است که هیچ نماینده‌ای از اسراییل در این کنفرانس شرکت نخواهد داشت، با اینحال نتایج آن با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، در میان گذاشته خواهد شد.

پس از آنکه گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی کم و بیش ۱۴۰۰ نفر را کشته و حدود ۲۴۰ نفر دیگر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفت، نظامیان اسراییلی به گونۀ پیهم غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است.

وزارت صحت غزه که زیر کنترول گروه حماس است، از کشته شدن حدود ۱۰۶۰۰ فلسطینی، به شمول ۴۰۰۰ کودک، در اثر حملات اسراییل خبر داده است. هرچند هیچ نهادی آمار تلفات را در غزه مستقلانه تایید نکرده است.

همزمان با این، وزیران خارجۀ هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) روز چهارشنبه خواستار "ایجاد وقفه‌ها و دهلیز بشری" برای غزه شدند، اما این گروه خواستار ‌استقرار آتش‌بس نشده است.

صدر اعظم اسراییل، روز سه شنبه گفت که نیروهای اسراییلی قلب شهر غزه را به محاصره در آورده اند. او گفت تا زمانیکه گروه حماس گروگان‌ها را رها نکنند، هیچ آتش‌بس یا انتقال نفت و گاز به غزه صورت نخواهد گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG