لینک های دسترسی

Breaking News

ملیحه لودهی: پاکستان از سوی تندروان در افغانستان با تهدید مواجه است


ملیحه لودهی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحدهٔ امریکا
ملیحه لودهی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحدهٔ امریکا

ملیحه لودهی، سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحدهٔ امریکا می گوید که پاکستان از سوی تندروان در خاک افغانستان با تهدید امنیتی مواجه است و اسلام آباد مجبور شد اخیراً از حملات هوایی در داخل افغانستان استفاده کند.

اما این دپلومات پاکستانی به صدای امریکا گفت که حکومت پاکستان راه حل دپلوماتیک را در خصوص مسایل حیاتی برای آن کشور، ترجیح می‌دهد.

به باور خانم لودهی، باوجود خواست های مکرر از جانب پاکستان، حکومت طالبان در برابر جنگجویان تحریک طالبان پاکستان اقدام نکرد، که سرانجام صبر پاکستان لبریز شد و دست به حملات هوایی بر پایگاه های طالبان پاکستانی در ولایات خوست و پکتیکا زد.

ملیحه لودهی گفت:‌ِ "طالبان افغان و طالبان پاکستانی روابط نزدیک و بسیار عمیق دارند و هردو گروه برضد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان جنگیده اند و این امر کابل را از اقدام در برابر آنان باز می‌دارد." به گفتهٔ خانم لودهی، کمیته تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود تذکر داده است که از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در افغانستان چندین گروه تندرو سود برده و یکی از این گروه ها که بیشترین سود را برده است، تحریک طالبان پاکستان است.

این دپلومات پاکستانی که به حیث سفیر دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد نیز ایفای وظیفه کرده است، می گوید که خواسته های پاکستان از حکومت طالبان عین خواسته های جهانی است. لودهی گفت:‌ "پاکستان از آنان می‌خواهد که با کشورهای جهان تعامل کنند، به دختران و زنان اجازه کار و تحصیل بدهند و به گروه های تروریستی اجازه ندهند که در افغانستان پناهگاه های امن داشته و سایر کشورها را تهدید کنند."

به باور ملیحه لودهی، توسل به نیروی نظامی آخرین گزینه برای پاکستان خواهد بود و برای هر دو کشور لازم است تا مشکلات پیش آمده را از طریق مفاهمه و گفتگو حل کنند.

مصاحبه کامل با ملیحه لودهی را در اینجا تماشا کنید.

  • 16x9 Image

    محمد احمدی - واشنگتن

    محمد احمدی از سال ۲۰۰۷ به کار در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. او از سال ۲۰۰۱ کار خبرنگاری را به حیث گزارشگر آزاد رادیو صدای امریکا آغاز کرد و در ایران و شهرهای مختلف افغانستان گزارشگر بود. محمد احمدی یک سال گزارشگر تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل نیز بود.

گروه

XS
SM
MD
LG