لینک های دسترسی

Breaking News

پوشیدن ماسک توسط مجریان زن در رسانه‌‌ها، فقط یکی از محدودیت‌هایی است که طالبان بر زنان وضع کرده اند


با آغاز حاکمیت دوباره طالبان برافغانستان، مقامات حکومت این گروه، محدودیت‌های گسترده‌ای را بالای زنان وضع کرده اند. یکی از این محدودیت‌ها پوشیدن ماسک توسط مجریان زن تلویزیون‌ها می‌باشد.

کارمندان رسانه‌ها و مجریان زن برنامه‌های خبری و اجتماعی تلویزیون از ابتدای حکومت طالبان با محدودیت‌های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که یکی از این محدودیت،‌ استفاده از ماسک توسط مجریان زن در طول برنامه‌ها است.

خاطره احمدی، یکی از مجری‌های پیشین خبر در تلویزیون طلوع، نخستین روز تجربه‌ای کاری اش را با ماسک "نفس‌گیر" عنوان کرد.

اما حضور مجریان با ماسک، تنها مایۀ نگرانی خبرنگاران نبوده، بلکه بیننده‌ها نیز آن را "دلسرد کنند" توصیف کرده اند.

خورشید براتی یکی از بیننده گان تلویزیون می‌گوید:"زمانی که تلویزیون می بینم واقعا برایم حس خفگی رخ می دهد. طالبان نفس کشیدن را برای نه تنها مجریان تلویزیون بلکه برای تمام زنان افغانستان سخت ساخته است."

شهر بانو حسینی، بیننده دیگر تلویزیون، پوشیدن ماسک سبب اذیت کننده می‌داند. او در مورد گفت:"بسیار حس عدم شناسایی- حس دلتنگی و حس بد برای انسان رخ می دهد."

اما سیف خیبر، یکی از آگاهان سیاسی با ارسال پیام صوتی به صدای امریکا گفت که این امر تنها به طالبان مربوط نیست، بلکه به گفتۀ او "شریعت برای زنان و مردان حدود تعیین کرده است و برای برپایی این احکام، حاکم و مسوول حکومت- مسوول است تا آنرا تطبیق کند."

او گفت: " امارت [اداره طالبان] منحیث حکومت، مسوولیت دارد تا این احکام و قوانین و قاعده را تطبیق کند که در زندگی اجتماعی برای زنان و مردان مقرر است. احکام که به دین ارتباط دارد، نباید بر آن نقد و خورده گیری شود."

مرکز خبرنگاران افغانستان با اشاره به محدودیت‌های موجود بر خبرنگاران زن، از پیامد این اقدام حکومت طالبان هشدار داده و از مقام‌های طالبان خواسته است تا با "لغو دستورالعمل‌های رسانه‌ای" اجازه بدهند خبرنگاران و رسانه‌ها مطابق با "قانون رسانه‌های همگانی" از حقوق خود برخوردار باشند.

حکومت طالبان گفته است که با رسانه‌ها و خبرنگاران بر اساس قانون رسانهٔ‌های همگانی که در حکومت قبلی نافذ بود، برخورد می‌کند.

اما محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در دیدار با برخی مسوولان و نماینده های طالبان هشدار داده است که اگر مجریان زن به توصیه‌های این وزارت در خصوص رعایت حجاب مجری‌ها و مصاحبه شونده‌ها توجه نکنند، این احتمال وجود دارد که کار زنان در رسانه‌ها به طور کامل از سوی هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان، منع شود.

گروه

XS
SM
MD
LG