لینک های دسترسی

Breaking News

مک‌کال: ایالات متحده نباید تحت هیچ شرایطی تعامل با طالبان را ترغیب کند


مایکل مک‌کال، قانونگذار امریکایی
مایکل مک‌کال، قانونگذار امریکایی

کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده هرگونه تعامل با طالبان را تحت هر شرایطی نفی کرده است.

مایکل مک‌کال، رییس این کمیته، در صفحهٔ ایکس‌اش نگاشته است: "این پیشنهاد که هر گونه امکان تعامل با طالبان وجود دارد، سیلی بر صورت مردم افغانستان است که قربانی رژیم طالبان استند. این حکومت [ادارۀ بایدن] نباید تحت هیچ شرایطی تعامل با طالبان را ترغیب کند."

این اظهارات مک‌کال در واکنش به سخنان اخیر کرن دیکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان بیان شده است.

کرن دیکر پس از اشتراک در گردهمایی نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در ترکیه گفته است که در میان نمایندگان جامعه مدنی از روند تحت رهبری ملل متحد برای ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌المللی حمایت قوی وجود دارد.

او در رسانه اجتماعی ایکس نگاشته است: "استعداد و انرژی زیادی در اینجا آماده است تا از نقشه راه سیاسی و تعامل با طالبان حمایت کند. افغانستان برای پیشرفت به همه مردمش نیاز دارد."

سومین نشست انتالیا با اشتراک بیش از ۸۰ کارشناس، فعال حقوق ‌بشر، دپلومات و خبر‌نگار افغان هفتۀ گذشته در ترکیه برگزار شد.

در این نشست دربارۀ مسایلی چون حاکمیت مردمی، مساله قدرت، مشارکت مردمی، مساله حکومت‌داری و سایر موضوعات افغانستان بحث شد.

مک‌کال در حالی هرگونه تعامل با طالبان را نفی کرده که ملل متحد بر تداوم تعامل با طالبان تاکید کرده است.

روزا اوتنبایووا، نماینده منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما چهارشنبۀ گذشته در نشست شورای امنیت ملل متحد گفت که ادغام کامل افغانستان در نظام بین‌المللی، علاوه بر عملی‌شدن تعهدات بین‌المللی طالبان، نیازمند احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و مذهبی، است.

طالبان که در ماه اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شده اند، تا اکنون نتوانسته اند مشروعیت ملی و بین‌المللی را کسب کنند، اما جامعه بین المللی برای مهار بحران بشری و روند امدادرسانی به شهروندان افغان، به نحوی با حکومت طالبان در تعامل قرار دارند.

طالبان در توافقنامهٔ دوحه، به قطع رابطه با گروه‌های دهشت‌افگن، تشکیل حکومت فراگیر و همه شمول و احترام به حقوق بشر تعهد کرده اند، اما از دید جامعه جهانی و ملل متحد، طالبان هنوز به هیچ یک از این تعهدات عمل نکرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG