لینک های دسترسی

Breaking News

بحث تجارت و ترانزیت میان نمایندگان طالبان و مقام‌های پاکستان و اوزبیکستان


وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان می‌گوید که در نتیجۀ مذاکرات میان نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت، وزیر اقتصاد پاکستان و معاون صدر اعظم اوزبیکستان یک "صورت جلسه" امضا شد.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه ۱۵نومبر (۲۴عقرب) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که مسایل در رابطه به تجارت و ترانزیت سه کشور شامل این سند است.

او افزود: "در این جلسه به تقویت روابط اقتصادی سه‌جانبه، اتصال منطقه‌ای از طریق تجارت، تسهیلات بیشتر ترانزیتی، افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، کاهش هزینه‌ها، تسهیلات ترانسپورتی، برقی‌سازی سیستم‌های گمرکی، تقویت و گسترش سیستم بانکی، مصوونیت‌های قضایی، صدور ویزه و رفع مشکلات ترانزیتی و تقویت ترانزیتی سه‌جانبه تاکید گردیده است".

هیاتی به رهبری سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان روز دوشنبه وارد اسلام آباد شد تا در نشست سه جانبه پاکستان، اوزبیکستان و افغانستان در مورد مسایل مربوط به تجارت و ترانزیت گفتگو کند.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان اداره می‌شود، با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که در نشست سه‌جانبه از جانب پاکستان، گوهر اعجاز، وزیر تجارت و صنعت آن کشور و به نمایندگی از اوزبیکستان جمشید خواجه‌یف، معاون صدر اعظم آن کشور حضور داشتند.

این سفارت گفته است که در این نشست، مراحل بعدی پروژه خط آهن ترانس - افغان، تجارت و ترانزیت سه جانبه، مشکلات موجود فراراه اتصال منطقه‌ای و موضوعات مربوطه مورد بحث قرار گرفت.

این سند جهت گسترش تجارت و ترانزیت در حالی امضا می‌شود که از یک سو اوزبیکستان تجارت با پاکستان را از طریق افغانستان افزایش داده است و از سوی دیگر پاکستان هزاران کانتینر کالای ترانزیتی تاجران افغان را در بندر کراچی متوقف کرده است.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت پاکستان، روز گذشته در دیدار با جلیل‌عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان در اسلام‌آباد از پاکستان خواست که انتقال اموال تاجران افغان را از بند کراچی اجازه دهد.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که کالاهای تجارتی بدون محصول گمرکی از بنادر به افغانستان می‌رود و به پاکستان بازگردانده می‌شود و به همین دلیل پاکستان میلیون‌ها دالر ضرر کرده است.

اما سکتور خصوصی افغانستان می‌گوید که پاکستان بیش از ۳۰۰۰ کانتینر متعلق به تاجران افغان را در بندر کراچی ضبط کرده و خواستار مالیات و محصول بیشتر است که میلیون‌ها دالر به تاجران خسارت وارد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG