لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان به پاکستان: کالای تجارتی تاجران افغان را رها کنید


بندر کراچی
بندر کراچی

حکومت طالبان امروز ۱۴ نومبر (۲۳ عقرب) از پاکستان خواست تا هزاران کانتینر کالای تجارتی را که در بندر کراچی متوقف شده است، رها کند.

مقامات پاکستانی می‌گویند که آنان میلیون‌ها دالر عواید مالیاتی را به این دلیل از دست داده اند که کالای تجارتی بدون مالیه از بنادر این کشور وارد افغانستان شده و سپس به این کشور قاچاق می‌شود.

مقامات طالبان گفته اند که بیش از ۳۰۰۰ کانتینر اموال تجارتی در حالی در بندر کراچی متوقف شده که حکومت پاکستان خواستار مالیات بیشتر است و این امر میلیون‌ها دالر به تاجران افغان زیان وارد کرده است.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت در دیدار با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجه حکومت موقت پاکستان در مورد این مشکلات گفتگو کرد.

هیاتی از حکومت طالبان به رهبری نورالدین عزیزی، برای شرکت در نشست سه جانبه میان افغانستان، ازبکستان و پاکستان روز دوشنبه ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) به اسلام‌آباد رفته است.

اسلام‌آباد طی ماه‌های اخیر علاوه بر اخراج صدها هزار افغان‌ها فاقد مدرک از آن کشور، بر اموال ترانزیتی تاجران افغان نیز محدودیت وضع کرده است.

محمدیونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که پس از وضع این محدودیت، ۳۳۸۰ کانتینر اموال تاجران افغان از چند ماه به اینسو در کراچی توقف داده شده است.

به گفته مومند ارزش این اموال ترانزیتی دو میلیارد دالر است و با گذشت هر روز صدها هزار دالر خاک‌پولی از سوی حکومت پاکستان افزوده می‌شود.

او گفت: "تاجران افغان تصمیم گرفته اند تا زمانی که ضمانت بین‌المللی منظم وجود نداشته باشد، در آینده از بندر کراچی استفاده نکنند."

ماه گذشته سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که توسط طالبان اداره می‌شود، این فیصله حکومت پاکستان را در تضاد با قرارداد تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور خواند و از پاکستان خواست که این مشکل را حل کند.

این سفارت گفته است که چندین بار تلاش کرده تا این مشکل را از طریق گفتگو با مقامات پاکستانی حل و فصل کند، اما با وجود وعده‌های طرف پاکستانی، این مشکل نه تنها حل نشده، بلکه تشدید شده است.

حکومت پاکستان به طور رسمی در مورد محدودیت‌های جدید تجارت و ترانزیت با افغانستان چیزی نگفته است. اما در مکتوبی که اتاق‌های مشترک افغانستان و پاکستان به وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان ارسال کرده، به محدودیت بر برخی کالاهای تجاری از سوی حکومت پاکستان اشاره شده است.

پرزه موتر، چای سیاه، تایر، تکه، سگرت، ظروف چینی، جواهرات و برخی اقلام دیگر شامل این کالاهای تجارتی است.

گروه

XS
SM
MD
LG